کودک یار

معرفی بهترین ها برای کودکان

کودک یار

معرفی بهترین ها برای کودکان

نکات تازه در مورد امن کردن خانه برای کودکان

ایمن ساختن خانه برای کودکان

 

هنگامی که به بحث امن کردن خانه برای کودکان می­رسیم، به نظر می­رسد که باید کارهای بسیار زیادی انجام شود اما در حقیقت این طور نیست. راه­های ساده ­ای هم برای این کار وجود دارند. مسئله امن تر کردن خانه برای کودکان نوپا باعث شده که کتاب­ ها، راهنماها و دستورالعمل­ های بسیاری در این زمینه چاپ شود و حتی مشاورین متخصصی هم در این زمینه فعالیت کنند. اگر کمی جستجو کنید می­بینید که تعداد زیادی محصولات و راهنماها در این زمینه برای فروش وجود دارند. آیا فرزند شما واقعاً به یک کلاه ایمنی یا گاو صندوق پر از دارو نیاز دارد؟ در اینجا یک طرح گام به گام ارائه می­کنیم که می­تواند در این مورد کمک کننده باشد: 

1.       مراقب باشید. هیچ جایگزینی برای نظارت و چشمان شما وجود ندارد ! پس هرگز فرزندتان را تنها رها نکنید مگر آنکه او در یک تخت مخصوص نوزاد یا زمین بازی ایمن باشد و در این صورت تازه آن هم برای چند دقیقه (مگر آنکه خواب باشد). کمک­ های اولیه­ مخصوص نوزادان را یاد بگیرید و شماره­ های اورژانس را دم دست بگذارید. مراقبت از نزدیک این مزیت را نیز دارد که می­توانید به فرزندتان بیاموزید که بعضی چیزها ممنوع هستند.اگر دستش به چیزی که مناسب او نیست می­رسد، قاطع و محکم بگویید «نه!این مال بچه­ها نیست» و در عوض چیزی که برای او مناسب است (مثلاً اسباب بازی­هایش)را پیشنهاد کنید.پس از چند بار تکرار، منظور شما را متوجه خواهد شد.

2.       مناطق امن ایجاد کنید. مطمئن شوید که اتاق خواب فرزند شما که در حالت ایده­ آل اتاق دیگری به جز اتاق تفریح و سرگرمی خانواده است خالی از اشیای تیز است، پله ­هایش محافظ دارند، پریزهایش به درپوش مجهز شده­اند، کمدها و قفسه ­هایش محکم هستند، اسباب و اثاثیه­ اش به خوبی نصب و در جای خود قرار گرفته­ اند و ... .

در این صورت فرزند شما می­تواند بدون نظارت نزدیک و مستقیم شما به راحتی در این نواحی بازی کند؛ اگر چه شما در این صورت نیز باید نزدیک او باشید اما کودک برای کسب تجربه و یادگیری  آزادی عمل لازم را دارد.  چنانچه می خواهید اتاق­های خاصی(مثلاً اتاق ناهارخوری یا اتاق نشیمن)را برای کودک­تان امن کنید، در این صورت باز هم می­توانید از دکورهای معمولی استفاده کنید و لزوماً نیازی نیست که دکور اتاق را به دکور کودکانه تغییر دهید.می­توانید در این موارد از موانع یا محافظ­های مخصوص استفاده کنید یا اینکه برای درها یک محافظ دستگیره نصب کنید (وسیله ­ای که فقط بزرگترها می­ توانند با استفاده از آن در را باز کنند).

3.       برای پیشگیری از حوادث، شکستنی­ ها را در جای مناسبی قرار دهید. فعلاً عتیقه جات خانوادگی ، اشیائ گرانبها و سایر موارد شکستنی و ارزشمند را بسته­ بندی کرده و دور از دسترس بگذارید.

4.       مراقب مسمومیت باشید. مواد شوینده، داروها، مشروبات الکلی، لوازم آرایش و سایر موادی که برای کودک خطرناک هستند را از معرض دید و دسترس کودک خارج کنید و ترجیحاً در یک قفسه­قفل شده قرار دهیدهمچنین توجه داشته باشید که برخی از گیاهان خانگی نیز می­توانند خطرناک باشند پس آنها را نیز دور از دسترس قرار دهید و برگ­ها یا گل ­هایی را که از آنها می­افتند را فوراً از روی زمین بردارید.

5.       به پنجره­ ها، درها، آشپزخانه، و حمام توجه ویژه کنید. پنجره­ ها و درها را بسته نگه دارید و اطمینان پیدا کنید که فرزندتان در پرده­پنجره یا سایر وسایل آن گیر نمی­کند. در آشپزخانه، چاقوها را دور از دسترس بگذارید و دستگیره­ ظروف را به سمت داخل بچرخانید؛ در دستشویی را ببندید و برای مجاری آن  از درپوش استفاده کنید. و هرگز بچه را در تشت، توالت فرنگی و ...تنها نگذارید زیرا جثه اش کوچک است و ممکن است ظرف چند دقیقه همراه آب وارد لوله­ها شود(به خصوص از طریق توالت فرنگی).

6.       در بیرون از منزل بسیار مراقب باشید. خانه­ مادربزرگ ممکن است به اندازه­ خانه­ خودتان برای بچه امن و ایمن نباشد؛ اگر فرزندتان زمان زیادی را در آنجا می­گذراند، سعی کنید که در آنجا هم از دستگاه ­های محافظ استفاده کرده و در مجموع ایمنی را افزایش دهید.

شش منطقه مهم که باید ایمن شوند:

مواردی وجود دارند که باید وقتی کودک­تان از چهار دست و پا راه رفتن به راه رفتن روی دو پا عادت می­کند به آنها توجه کنید.در این مواقع خطرات افزایش می­یابند و تلاش­های شما در جهت ایمن کردن محیط نیز باید به همین سرعت افزایش یابند.

مطمئناً بسته­بندی و انبار کردن گلدان­ها و ظرفهای شکستنی و شمعدان­های قیمتی کار آسانی است اما شما نمی­توانید توالت­ها را بسته ­بندی نموده و کنار بگذارید !یا اینکه پله ­ها را از منزل­تان حذف کنید بلکه باید قبل از آنکه مهارت­های حرکتی و تازه شکوفا شده­ کودک­تان او را دچار مشکل کنند با عقل و منطق دست به کار شوید و منزل را ایمن کنید.خوشبختانه با استفاده از روش­ها و ابزارهای مناسب می­توانید به طور قابل توجهی احتمال آسیب دیدن کودک­تان را کاهش دهید.به مناطق زیر که به صورت بالقوه برای کودک خطرناک هستند توجه کنید:

گوشه­ ها و لبه ­ها

میزهای صاف و براقی که روی آنها شیشه ­ای است و سال گذشته آنها را به دکور منزل­تان اضافه کرده ­اید، در حال حاضر که کودک شما راه می­رود، این میزها بیشتر از آنکه جذاب و دلربا باشند خطرناک خواهند بود. لبه ­ها و گوشه­ های میز را با ضربه ­گیرهایی که در فروشگاه­های کودکان وجود دارند بپوشانید تا در صورت برخورد فرزندتان با آنها از شدت آسیب کاسته شود. می­ توانید از همین ضربه ­گیرها برای سایر لبه­ های تیز منزل (مانند شومینه و لبه­ پنجره ­ها) نیز استفاده کنید. سر کودک شما است به جایی برخورد کند پس حتماً برای درمان آسیب­ها و ضربات وارده به سر آمادگی داشته باشید و مهارت­های لازم را کسب کنید.

محل های نگهداری مواد خطرناک

دیگر نباید ضد یخ ( که چیزی شبیه شربت سبزاست) یا قرص­های ضد بارداری (شکلات!) را در قفسه­ ها نگهداری کنید (به خصوص اگر م بالا رفتن کودک بسیار خوب است). پس در زمان امن کردن خانه این مواد و سایر محصولات موجود در منزل (مانند مواد تمیزکننده، داروها، و الکل) را در کابینت­ های قفل­ دار قرار دهید.

پله­ ها و درگاه­ ها

با نصب موانع ایمنی محکم در پایین و بالای پله ­ها کودک نوپای خود را از پله ­ها دور نگه دارید (در صورت امکان در مورد قسمت پایین پله­ ها این مورد را تا سه پله ادامه دهید تا کودک­تان برای تمرین  بالا رفتن از پله فضای مناسبی در اختیار داشته باشد). دستگیره­ اتاق­های خطرناک مانند حمام (که به خاطر وجود آب و وسایل برقی مانند سشوار خطراتی متوجه کودک است) و دفتر کار (که سیم رایانه و دستگا ه­ های منگنه­ درون آن می­توانند خطرناک باشند) را با پوشش­ های پلاستیکی مخصوص این کار بپوشانید (این قبیل وسایل در فروشگاه­های کودکان به وفور یافت می­شوند). یا اینکه اصلاً می­توانید در­ها را قفل کنید.

پنجره­ ها

با نصب یک حفاظ فلزی در کناره­ قاب پنجره که میله­ های آن کمتر از 10 سانتیمتر از هم فاصله دارند، مطمئن شوید که فرزندتان از پنجره به بیرون نمی­افتد.اگر پرده دارید، باید مراقب باشید که بچه ­ها در آنها گیر نکنند زیرا پرده یکی از شایع ترین دلایل خفگی کودکان محسوب می­شود.بهتر است که از پرده­هایی که ساده­تر هستند استفاده کنید (به خصوص برای اتاق کودک).

نقاط خطرناک

زمانی که کودک شما چهار دست و پا راه رفتن یا خزیدن را آغاز می­کند، یکی از اولین مواردی که باید به آن توجه کنید پوشاندن پریزهای برق است (او با خودش فکر میکند سوراخ­ها اندازه­ انگشتانش هستندو خوب است که با انگشتانش آنها را امتحان کند!). اما زمانی که کودک راه رفتن را شروع می­کند باید لوازم برقی را هم در محل­های امن ­تری قرار دهید مثلا، در آشپزخانه برای دستگیره­ ها و دکمه­ های اجاق گاز از پوشش­ های مربوطه استفاده کنید تا کودک نتواند شعله­ ها را روشن کند و هنگامی که آشپزی می­کنید، در صورت امکان از شعله­ های عقبی اجاق استفاده کنیدو اگر به ناچار باید از شعله­های جلویی استفاده کنید، دسته­ ظروف را به سمت عقب اجاق بچرخانید تا فرزندتان نتواند آن را بگیرد.

همچنین باید مراقب وسایل برقی روی پیشخوان یا میزهای آشپزخانه نیز باشید.پس حتماً لوازمی مانند تستر نان و دستگاه­های غذاساز در آشپزخانه و سشوار و اتوی مو در حمام را در لبه­ جلویی میزها قرار ندهید تا از دسترس کودک­تان دور باشند.به خاطر داشته باشید که حوادث همیشه در کمین شما و فرزندتان هستند پس حتماً موارد مربوط به درمان سوختگی­های کودکان را هم یاد بگیرید.

آب راکد

توالت برای کودک شما مانند یک استخر کوچک یا یک سطل زباله برای چیزهایی که قبلاً پیدا کرده می­باشد. با استفاده از یک درپوش یا چفت پلاستیکی مانع از دسترسی او به بخش چینی یا سرامیکی توالت شوید اما یادتان باشد به مهمان­ ها بگویید که چگونه آن را باز کنند!

منبع: نی نی سایت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد