کودک یار

معرفی بهترین ها برای کودکان

کودک یار

معرفی بهترین ها برای کودکان

درمان نوزادان فلج مغزی با خون بند ناف

درمان نوزادان فلج مغزی با خون بند ناف

 درمان نوزاد مبتلا به قلج مغزی با خون بند ناف

نویسنده : عاطفه قلع ریز
درآینده نزدیک نوزادان مبتلا به فلح مغزی و سی پی با خون بند ناف درمان می شوند
رئیس سازمان بانک خون کشور گفت: بانک خون کشور با هماهنگی مراکز تحقیقاتی قرار است در آینده برای اطفال مبتلا به فلج مغزی و بیماران سی پی از سلول‌های خون بند ناف استفاده کنند.

 
مرتضی ضرابی درگفتگو با ماهنامه زندگی سالم افزود: تا پایان امسال میزان خون بند ناف به 12 هزار نمونه افزایش می‌یابد اما اکنون هیچ‌گونه اطلاع رسانی در مورد ذخیره سازی خون بند ناف در کشور انجام نمی‌شود.  


وی بیان داشت:‌ در سال جاری برای نخستین بار سه عمل پیوند با استفاده از خون بند ناف در کشور و با هماهنگی سه بیمارستان شریفی،‌ طالقانی و شهدا انجام خواهد گرفت.
رئیس بانک خون بند ناف کشور خاطرنشان کرد: در این بانک صرفا جمع آوری و نگهداری خون بند ناف انجام می‌شود و در صورت نیاز مراکز پیوند به سلول، خون بند ناف در اختیار آنان قرار داده می‌شود.  


وی ادامه داد: هر فرد تعداد سلول‌های خون بند ناف متفاوتی دارد که در زایمان طبیعی حجم خون بند ناف بیشتر از زایمان سزارین است همچنین با توجه به سن مادر و زایمان اول، تعداد سلول‌های خون بند ناف افزایش می یابد.
ضرابی تصریح کرد: هم اکنون هر خانواده‌ای برحسب تمایلش با پرداخت هزینه‌ای خون بند ناف نوزاد خود را در بانک خون نگهداری می‌کنند تا در صورت نیاز برای عمل پیوند بتوانند از آن استفاده کنند.  


رئیس بانک خون بند ناف کشور اضافه کرد: در شهرستان‌ها هر خانواده مبلغ650 هزار تومان برای قرار دادن خون بند ناف نوزاد خود در بانک خون پرداخت می‌کند که در کل سالانه نزدیک به 103 هزار تومان برای نگهداری خون بند ناف ‌پرداخت می‌شود اما در تهران این رقم بیشتر است.
وی گفت: ایجاد بانک عمومی خون بند ناف به منظور اهدا برای افرادی که نیاز به عمل پیوند دارند از دیگر برنامه‌های بانک خون است که در آینده امیدواریم به مرحله اجرا برسد.  


ضرابی با بیان اینکه استفاده از خون بند ناف برای عمل پیوند در صورتی امکان‌پذیر است که فرد گیرنده و دهنده خون بند ناف با هم خصوصیات ژنتیکی یکسانی داشته باشند، افزود: استفاده از خون بند ناف نوزاد برای والدین تا 50 درصد احتمال موفقیت وجود دارد و این در حالی است که برای خواهر و برادر این موفقیت به 25 درصد می‌رسد.  


رئیس بانک خون بند ناف کشور با اشاره به اینکه استفاده از خون بند ناف تنها برای درمان بیماران خونی مورد استفاده است، اضافه کرد: در کشورهای اروپایی از خون بند ناف برای بیمارانی که مبتلا به اختلال عصبی و فلج مغزی هستند،‌ استفاده می‌شود.
وی اظهار داشت:‌ در حال حاضر هشت هزار و 500 نمونه خون بند ناف در بانک خون کشور ذخیره سازی کرده‌ایم که هنوز هیچ مورد از این تعداد برای درمان بیماران استفاده نشده است.  


ضرابی تصریح کرد: با توجه به اینکه سیستم ایمنی کودکان تکامل نیافته و هنوز این سیستم بدن را به خوبی نمی‌شناسد، استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف نسبت به سلول‌های بنیادی مغز و استخوان برای انجام عمل پیوند از عارضه کمتر و شانس بیشتری برخوردار است.  


وی با بیان اینکه برای انجام هر عمل پیوند به طور متوسط به ازای هر کیلو گرم وزن بدن به 20 تا 30 میلیون سلول خون بند ناف نیاز داریم، اظهار داشت: به طور مثال اگر 400 میلیون سلول خون بند ناف نگهداری کنیم برای فردی که دارای وزن 20 کیلوگرم است امکان پیوند وجود دارد و اگر یک میلیارد سلول ذخیره کنیم حداکثر برای یک فرد با وزن 30 تا 40 کیلو گرم عمل پیوند امکان‌پذیر است.
وی با بیان اینکه براساس استانداردهای جهانی یک خون بند ناف را می‌توان تا 20 سال در بانک خون نگهداری کرد، بیان داشت: این در حالی است که امکان نگهداری خون بند ناف در30 تا 35 سال هم امکان‌پذیر است.  


ضرابی گفت: در حال حاضر در 13 استان کشور دفاتر دخیره سازی خون بند ناف ایجاد کرده‌ایم که تا پایان سال سه استان دیگر نیز به آن اضافه خواهد شد.
وی افزود: در صورتی که بتوانیم کار نگهداری از سلول‌های خون بند ناف را علاوه بر ذخیره سازی در استان‌ها ایجاد کنیم عمل پیوند با سرعت بیشتری انجام خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه ذخیره سازی خون بند ناف در کمتر از 24 ساعت باید انجام شود ادامه داد: نبود سلول خون بند ناف به مقدار نیاز عمده ترین مشکل بانک خون است. 

منبع: مرکز جامع توانبخشی ایران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد