کودک یار

معرفی بهترین ها برای کودکان

کودک یار

معرفی بهترین ها برای کودکان

محله دوستدار کودک چیست؟

شهر دوستدار کودک

 

محله دوست دار کودک

تجربیات ملی و بین المللی در زمینه پیشرفت و توسعه کشورها بیانگر این مهم است که انسان محور اصلی توسعه در هر کشور می‌باشد و زمانی برنامه‌های توسعه پایدار در یک کشور با موفقیت همراه خواهد بود که جایگاه انسان به عنوان محور توسعه پایدار به صورت عملی در برنامه‌های جاری مورد توجه قرارگیرد. بنابراین در حال حاضر سیاست ها به سوی توانمندسازی آحاد مردم ،تمرکز زدایی و رویکردهای مبتنی بر جامعه تغییر جهت داده است به گونه‌ای که کلیه بخش‌ها در جریان توسعه یافتگی با یکدیگر همراه و همگام باشند.

تاکید بر کودک، خانواده، جامعه وسازمان‌های محلی موجبات تاکید بر برنامه‌های توانمندسازی را فراهم نموده، همچنین سبب می‌شود تا هیچ قشری از افراد جامعه که به نوعی در توسعه دخیل هستند از قلم نیافتند. چشم‌انداز پژوهش‌های مبتنی بر شواهد موید لزوم وجود نگاه همه جانبه و ادغام‌یافته در فرایند پژوهش، برنامه‌ریزی، مداخلات و ارزیابی برنامه‌ها می‌باشد. بنابراین حرکت به سوی مشارکت همگانی، ایجاد تشکل‌ها و تبادل اطلاعات از اقدامات اساسی خواهد بود. هر یک از دست‌اندرکاران برنامه سهم مهم و ارزشمندی در پیشبرد برنامه خواهند داشت. کلیه ذی‌نفعان بخصوص بخش دولتی نیازمند دستیابی به مهارت‌های جدید می‌باشند

بررسی ادبیات در سطح ملی و بین‌اللملی بیانگر لزوم توجه به کودک و نیازهای او به صورت مجموع می‌باشد و بر انجام پژوهش‌های مبتنی بر جامعه برای رسیدن به توسعه پایدار تاکید دارد.

 

محله دوست دار کودک چیست؟

1.        مبتنی بر جامعه است؛

2.        کودک محور است؛

3.        رویکرد پایین به بالا دارد؛

4.        نگاه همه جانبه به تمامی کودکان دارد؛

5.        مراقب است تا هیچ کودکی از دریافت خدمات اولیه و اساسی محروم نشود؛

6.        دارای سیستم خدمات یکپارچه و ادغام‌یافته می‌باشد تا بر مشکلاتی که برای مقابله با آنان در سطح محلی و ملی برنامه مشخصی وجود ندارد، فائق آید؛

7.        برای توانمندسازی مادران، خانواده، محله و جامعه تلاش می‌کند تا نیاز‌های اساسی کودکان که بعضا مورد غفلت قرار می‌گیرد، به خصوص در گروه‌های     آسیب‌پذیر، مورد توجه قرار گیرند؛

8.        فضای مناسب همکاری و همفکری را برای کلیه ذی‌نفعان برنامه اعم از شهرداری‌ها، شوراهای محله، مراکز دولتی، مراکز پژوهشی و سازمان‌های بین‌المللی فراهم می‌سازد تا نسلی پویا و کارآمد بوجود آید.

9.        خود را ملزم به رعایت حقوق کودکان ،بخصوص حق مشارکت کودکان، می‌داند؛

10.    کودک در معرض خطر شناسایی و به ارگان مسئول بر اساس مشکل ارجاع داده شود.

 

تعریف کودک: بر اساس کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک، هر فرد دارای سن کمتر از 18 سال کودک محسوب می‌شود.

 ضرورت اجرا:کودک قبل از سن 6 سالگی به تکامل غایی خود خواهد رسید. مراقبت از کودک در سنین قبل از دبستان(پیش دبستانی) برای اینکه به تکامل برسد، بسیار حساس بوده و نیاز به توجه ویژه دارد. یکی  از مسایل مهم در زمینه رشد و تکامل کودک و آمادگی او برای ورود به جامعه و بازار کار، توجه به نیازهای متعدد او اعم از نیازهای اجتماعی، فیزیکی، تغذیه‌ای، سلامت، آموزش پیش از دبستان، سایر آموزش‌های اولیه و مرتبط، سطح سواد مادر و تسهیلات فرهنگی و تفریحی می‌باشد.

 موسسه همیاران غدا اولین طرح ایجاد محله دوستدار کودک خود را با همکاری موسسه تغذیه، سلامت، توسعه و موسسه پژوهشی کودکان دنیا در محله دروازه غار تهران اجرا نمود و اکنون با بهره گیری از درس های آموخته حاصل از آن، این رویکرد را در اجرای سایر پروژه های توانمندسازی و کاهش فقر در نقاط مختلف کشور مورد توجه قرار داده است.

 منبع: موسسه همیاران غدا

محله دوستدار کودک

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد