کودک یار

معرفی بهترین ها برای کودکان

کودک یار

معرفی بهترین ها برای کودکان

تاثیر کتاب خوانی، بازی و تماشای تلویزیون بر رابطه مادر و فرزند

 بازی مادر با فرزند

خواندن کتاب رابطه ی مادر و فرزند را تقویت می کند در حالی که تماشا کردن تلویزیون سبب کاهش آن می شود.

این نتیجه ی پژوهشی است که پژوهشگران دانشگاه اوهایو در زمینه ارتباط مادر و فرزند انجام داده اند. در این پژوهش ٧٣ مادر و کودک در هنگام خواندن کتاب با هم، بازی با اسباب بازی و تماشا کردن تلویزیون با هم مورد مطالعه قرار گرفته اند.
مادران شرکت کننده در این پژوهش، به طور متوسط در سال های آغازین دهه ی سی سالگی ازدواج کرده بودند، دارای مدرک لیسانس بودند و نیمی از آن ها خارج از منزل کار می کردند. کودکان بین ١٦ ماه تا ٦ سال داشتند.
این پژوهش که در مجله ی Human Communication Research منتشر شده است نشان می دهد که مادران در هنگام خواندن کتاب با فرزندانشان از سبک های ارتباطی فعالتری بهره می گیرند تا فرزندشان با واژه هایی که در گفت و گوهای روزمره استفاده نمی شود، پیوند برقرار کنند. این امر به افزایش گنجینه ی واژگان کودک و دانش دستور زبان کودک می انجامد. این در حالی است که بازی مادر و کودک با اسباب بازی و تماشا کردن تلویزیون با هم به ترتیب امکان پاسخ و واکنش مثبت کم تری را میان مادر و فرزند به وجود می آورد.

یکی از پژوهشگران می گوید مادرانی که به تلاش های نوزادان در برقراری ارتباط واکنش نشان می دهند، عزت نفس کودکانشان را تقویت می کنند و اعتماد به مادر را در آن ها پرورش می دهند. این واکنش به کودکان کمک می کند یاد بگیرند می توانند بر پیرامونشان تاثیر بگذارند. در غیر این صورت کودکان می آموزد که محیط پیرامونشان غیر قابل پیش بینی است و ممکن است تلاششان برای جلب توجه یا کمک مورد بی توجهی قرار گیرد. 

 منبع: http://www.upi.com/

منبع: کتابک  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد