کودک یار

معرفی بهترین ها برای کودکان

کودک یار

معرفی بهترین ها برای کودکان

پت پستچی: سنت یا تجدد مسئله این است

 پت پستچی postman pat

پت پستچی

سنت یا تجدد مسئله این است

ممکن است بیشتر شما سریال عروسکی پت پستچی را به یاد داشته باشید. این مجموعه به لحاظ محتوای داستانی با صفا و صمیمیت و ساده آن با بسیاری از مخاطبانش به راحتی ارتباط برقرار کرده است به طوری که پس از سال های نیز با شنیدن موسیقی تیتراژ آن یا دیدن عروسک های این مجموعه، خاطرات خوبی را در ذهن همه ما بازخوانی می کند.

اولین سری از این مجموعه داستانی در آغاز دهه 80 قرن بیستم توسط شرکت انیمیشن وودلند Woodland Animations تولید شد و به سبب استقبال چشمگیر از آن، تقریبا تهیه و تولید آن تا کنون هرگز قطع نشده است. محوریت داستان بر روی پت یک پستچی مهربان، مسئول و وقت شناس بنا شده است که در یک روستای کوچک در انگلستان زندگی می کند. محتوای داستان ها بر روی ماجراهایی که در این روستا و البته در ارتباط با شغل نامه رسانی پت پستچی روی می دهد دور می زند.

جالب اینکه گرچه شخصیت اصلی این روایت داستانی یک مرد بزرگسال است و بچه هایی که در این مجموعه هستند، شخصیت های حاشیه ای تلقی می شوند ولی این کارکتر به عنوان الگو و سمبل یک ابرمرد نمایاینده می شود. البته ممکن است واژ] ابرمرد اصطلاح درستی نباشد زیرا در این مجموعه سعی شده است علاوه بر مطرح کردن نقاط قوت و شخصیت برجسته پت، نقطه ضعف ها و اشتباهات او نیز موضوع داستان ها باشد. پت که از احساس مسئولیت شدید در قبال شغل خود و وظیفه رساندن نامه ها برخوردار است، گاه با اشتباهات یا اتفاقاتی که روی می دهد در انجام وظیفه شغلی خود دچار چالش یا مشکل می شود و داتسان روی پیدا کردن راه حل این چالش ها بنا می شود.

سادگی و صفایی که در روابط بین انسان ها در این مجموعه وجود دارد کاملا تداعی کننده یک جامعه روستایی است که تمام افراد با شناخت و احاطه ای که بر روابط بین فردی دارند، سعی در عمران و آبادی و کمک به همنوعان خود دارند و از احساس مسئولیت جمعی و همکاری و مشارکت عمومی در مواجهه با مسائل برخوردار هستند.

این مجموعه تا دهه 90 میلادی همچنان به روند خود به همین صورت ( پستچی در یک روستا) ادامه داد تا اینکه پس از سال 2000 این ایده برای تهیه کنندگان آن مطرح شد که این سریال را با پیشرفت های جهان معاصر هماهنگ کنند. از این پس یعنی مجموعه هایی که به خصوص پس از سال 2008 تولید شده اند این سریال به کلی حال و هوایش را تغییر داده و منطبق با زندگی مدرن کرده است. یعنی نوعی از زندگی که امروزه بچه ها بسیار نزدیک تر شده است. در اینجا برخی از این وجوه تمایز را بررسی می کنیم.

مجموعه قدیمی

پت پستچی: پت یک مامور اداره پست مرکزی کشور است که مسئول رساندن نامه ها، کارت های تبریک و بسته های پستی است.

نهادها و مشاغل: نهادها تقریبا به صورتی که ما می شناسیم در این روستا وجود ندارد و مسئولیت آن به عهده افراد مختلف است. برای مثال یک کشیش در یک کلیسا نماد تدین و تعلق دینی است. تد یک مکانیک و تعمیرکار یا حتی مخترع وسایل و ابزار ساده است. یک خانم سالمند گرداننده یک فروشگاه کوچک است که حتی نامه ها و بسته های پستی به مغازه او ارسال می شود.. یک خانم دکتر در منزلش به ویزیت بیماران مشغول است. یک مامور پلیس مسئول حفظ نظم و امنیت روستا است...

وسایل نقلیه: پت یک ون قرمز برای جا دادن نامه ها و بسته های پستی دارد. در این روستا یک تراکتور، یک وانت، یک موتور سیکلت و یک قطار بین شهری نیز وجود دارد. و حتی پلیس هم با دوچرخه عبور و مرور می کند.

مدرسه: دانش آموزان در یک مدرسه یک کلاسه با میز و نیمکت هایی تقریبا مشابه انچه ما در مدارس خودمان داریم با یک معلم تحصیل می کنند. شکل و فرم کلاس درس نیز مشابه مدارس ماست به جز اینکه بچه ها درس موسیقی هم دارند.

مجموعه جدید

پت پستچی: پت دیگر نامه رسان نیست زیرا در دنیای مدرن کمتر کسی هست که به جای استفاده از ایمیل قصد نامه نوشتن داشته باشد. او مامور رساندن بسته های پستی یا چیزی شبیه مامور پست سفارشی است.

تکنولوژی: فناوری جدید در این مجموعه همه جا دیده می شود. موبایل، کامپیوتر، روبات، تلویزیون، دروبین های دیجیتال، و اسباب بازی های کنترل از راه دور و سایر ابزار و وسایل مدرن در این مجموعه وجود دارند.

نهادها و مشاغل: این جامعه جدید دیگر دارای انواع نهادهای اداری و آموزشی است. برای مثال از نظر خرید و فروش، دیگر از آن مغازه همه کاره خبری نیست و یک بازار روز در این شهر کوچک به وجود آمده است. کلیسا شکل مدرن تری دارد. پزشک در یک کلینیک به ویزیت بیماران می پردازد و نه در منزل شخصیش. پلیس دارای دفتر و اداره است. تد که سابقا تنها یک مکانیک بود حالا دارای یک مجموعه بزرگ پمپ بنزین، کارواش و تعمیرگاهی است که در آن ابزار پیشرفته و مدرن اختراع می کند.

وسایل نقلیه: وسایل نقلیه در این مجموعه کاملا تغییر کرده و پت پستچی به جز ون، حالاد ارای انواع وسایل نقلیه از قبیل موتور سیکلت، هلیکوپتر، کامیونت و غیره است که به فراخور بسته سفارشی خود از یکی از این مجموعه ها استفاده می کند. قطار کوچک قبلی تبدیل به یک متروبین شهری یا قطار سریع السیر برقی شده است. پلیس از خودرو استفاده می کند و انواع خودروهای چند منظوره در این جامعه کوچک ولی مدرن وجود دارد.

مدرسه:  کاملا مشخص ایت که تغییراتی که در مدرسه به وجود آمده است منطبق با تغییرات و اصلاحات نظام آموزشی جهان مدرن است. شکل و فرم کلاس عوض شده دیوارهای کلاس به رنگ روشن و شاد پر از پوستر های آموزشی، وسایل کمک آموزشی و کامپیوتر، ادوات موسیقی و سایر وسایل مدرن آموزشی است. حتی فرم و چیدمان کلاس تغیییر کرده نیمکت ها دیگر پشت سر هم به صف نشده اند. کلاس به حالت نمیدایره چیده می شود و شاگردان در یک روند فراگیری فعال درگیر هستند.

                       

اضافه شدن نکات و مسائل جدید به مجموعه اخیر

علاوه بر تغییرات شکلی که یک جامعه روستایی سنتی را تبدیل به یک جامعه شهری کوچ ولی مدرن کرده، مسائل و دیدگاه های جدید نیز در مجموعه جدید پت پستچی گنجانده شده است. از آن جمله است:

پرداختن به مسئله معلولیت: در بین بچه ها شخصیت جدیدی هست که دارای معلولیتی که که به علت آن پرداخته نشده ولی او روی صندلی چرخدار می نشیند. در این مجموعه سعی شده که معلولیت به عنوان یک کمبود مطرح نشود بلکه مرتب بر توانایی ها و شخصیت و رفتار مثبت و سازنده یک کودک معلول جسمی تاکید شده است.

پرداختن به مسئله محیط زیست و حقوق حیوانات: یک دامپزشک در این مجموعه مسئول پرداختن و مطرح کردن و آشنا نمودن مخاطبان این سریال با حقوق حیوانات، محبت و توجه به آنها و در کل محیط زیست است.

همزیستی نژادی و ملیتی: از سایر موارد جدید این سریال، مطرح کردن پنهان و غیر مستقیم مهاجرت، تداخل و همزیستی نژاد هاو  ملیت های مختلف است. قرار گرفتن کاراکترهایی مثل دامپزشک سیاه پوست، فروشنده چینی الاصل، خانواده هندی از جمله این تغییرات است که در جهت آشنا کردن مخاطبان با پدیده مهاجرت و تداخل نژآدی در جهان معاصر اضافه شده است.

نقد و بررسی

پیش از این برای شخص من سوال بود که آیا مجموعه های قدیمی که در دوران کودکی ما محبوب بودند که اکثرا از عناصر سنتی و قدیمی که در جهان مدرن امروز دیگر غریب و ناآشنا هستند، همچنان می توانند مخاطبان کودک امروز را جذب کنند یا نه؟ البته به تجربه متوجه شده بودم که حتی بچه های امروز و از جمله کودکان خودم به همان اندازه از مجموعه قدیمی لذت می برند که ما. اما از آن رو که احتمالا هدف تولید کنندگان این مجموعه ها تنها سرگرمی و ایجاد لذت در مخاطب نیست و به جنبه های آموزشی و پرورشی سریال های تولید شده نیز توجه دارند این چالش وجود دارد که چگونه مجموعه های داستانی جدید و مدرن تولید کنند که همزمان دارای صفا و صمیمیت و سادگی کودکانه باشند و از طرف دیگر با زندگی معاصر و عصر ماشینی و روابط ضروریه جدید منطبق باشند. فکر می کنم  سریال پت پستچی یکی از موفق ترین مجموعه ها در این باب باشد که توانسته همزمان چه با مجموعه قدیمی و منطبق با سنت و هم با مجموعه مدرن و امروزیش مخاطبانش را جذب خود کند.

نویسنده: کودک یار

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مجموعه جدید به سایت انگلیسی برای همه مراجعه کنید.

جایزه رسانه ای یونیسف در منطقه‌ خاورمیانه و شمال آفریقا ۲۰۱2

جایزه مسابقه نقاشی یونیسف 

جایزه رسانه ای یونیسف در منطقه‌ خاورمیانه و شمال آفریقا در سال 2012

موضوع: کودکان در منطقه خاور میانه و شمال آفریقا

حقوق آنان و چالش های پیش رو

1- اصول:

  • این جایزه به گزارش‌های برتر درباره وضعیت و مسائل کودکان در خاورمیانه و شمال آفریقا تعلق می‌گیرد.
  • هر سال، موضوع مسابقه در گردهمایی رسانه ای انتخاب می شود. برای سال 2012 موضوع "کودکان در منطقه خاور میانه و شمال آفریقا: حقوق آنان و چالش های پیش رو " در نظر گرفته شده است.
  • جوایز به شش رشته تعلق می‌گیرد: تلویزیون، رادیو، مطبوعات، عکس، آن لاین (وب سایت ها) و کاریکاتور 
  • جایزه‌ها نقدی نیستند.
  • جوایز به افراد و نه به موسسات تعلق می‌گیرند. در عین حال از موسساتی که نامزدهای جوایز و برندگان را در استخدام خود دارند نام برده خواهد شد.
  • آثار ارائه شده باید در سطح محلی، ملی و منطقه‌ای به موضوعاتی که مستقیماً مربوط به منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا می‌شوند، بپردازند.
  • معیارهایی که داوران هنگام انتخاب آثار به آن‌ها توجه می‌کنند عبارتند از: مربوط بودن و بیان دقیق موضوع گزارش، کیفیت و بدیع بودن رویکرد روزنامه‌نگارانه، عمق و صحت گزارش تحقیقی، تلاش برای بیان داستان یا داستان‌های خبری، رعایت بی‌طرفی، تاثیرات مثبت بالقوه گزارش یا گزارش‌ها. داوران نظر مثبت‌تری به آثاری خواهند داشت که راه‌حلی ارائه کرده باشند.
  • آثار شرکت کنندگان باید دارای عالی‌ترین استانداردهای روزنامه‌نگاری باشد. این استانداردها عبارتند از بیان روشن، دقیق و بی‌طرف، رعایت اصول گزارش مبتنی بر اخلاق در مورد کودکان (اصول گزارش مبتنی بر اخلاق در مورد کودکان در وب سایت یونیسف قابل دسترسی است) و در نظر گرفتن پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک.
  • کمیته انتخاب بهترین آثار در هر کشور از کارشناسان دفتر یونیسف همان کشور و شرکای رسانه ای یونیسف و روزنامه نگاران جوان تشکیل می‌شود.
  • هیئت داوران نهایی شامل کارشناسان یونیسف، کارشناسان دیگر سازمان‌های بین‌المللی، همکاران رسانه‌ای و اعضای رسانه‌هایی خواهد بود که توسط جوانان اداره می‌شوند.

2- ویژگی‌های حرفه‌ای:

  • آثار فرستاده شده باید به شکل گزارش خبری، مقاله، ستون، خبر، گزارش اسنادی یا مستند، گزارش تحقیقی  و یا مجموعه‌ای از گزارش‌ها از یک موضوع واحد، عکس یا کاریکاتور باشند. جوابیه و نامه‌های نوشته شده به سردبیران روزنامه‌ها در این دسته‌بندی قرار نمی‌گیرند.
  • این مسابقه از هر شرکت‌کننده در هر رشته بیشتر از 5 سرمقاله، ستون یا خبر و گزارش خبری نمی‌پذیرد. هر اثر، بدون استثنا، باید شامل یک مقاله، گزارش رادیویی یا تلویزیونی و یا مجموعه‌ای از مقالات یا گزارش‌ها باشد. اگر اثر ارائه شده یک مجموعه برنامه یا ستون دنباله‌دار است، بیشتر از 5 مورد از مجموعه نباید فرستاده شود.
  • تنها آثاری که در روزنامه، مجله، رادیو، برنامه‌های تلویزیونی و وب‌سایت‌ها انتشار یافته‌اند، مورد قبول است.
  • همه آثار باید بین 29 تیرماه 1390 و 30 مرداد ماه 1391 در رسانه‌های خاورمیانه و شمال آفریقا یا در سطح جهانی چاپ شده، بر روی اینترنت قرار گرفته و یا روی آنتن رفته باشند. هر اثر رادیویی/تلویزیونی باید با یک "فرم شرکت در مسابقه" و گواهی تایید اثر از سوی مدیرکل، کارگردان برنامه، کارگردان یا سردبیر اخبار، تهیه کننده شبکه یا برنامه همراه باشد که الف) تاریخ پخش برنامه را تایید کند، و ب) گواهی کند که اثر متعلق به فرد شرکت کننده در مسابقه است. تنها برنامه‌سازان نوجوان از این قائده مستثنی هستند.
  • اگر یک گروه در نوشتن اثری درگیر باشند باید تنها یک نام در "فرم شرکت در مسابقه" نوشته شود.
  • از شرکت کنندگان تقاضا می شود انگیزه حضور در این مسابقه و مختصری از نحوه تهیه گزارش خود را در قالب نامه ای به همراه "فرم شرکت در مسابقه" به دفتر یونیسف ارسال نمایند.
  • همه آثار باید پیش از 9 شهریور ماه 1391 به دفتر یونیسف ایران فرستاده شوند.

3- زبان آثار:

  • زبان رسمی مورد قبول برای ارائه آثار عربی، انگلیسی و فرانسوی هستند. آثاری که به دیگر زبان‌ها ارائه می‌شوند باید ترجمه شده و به یکی از زبان‌های نام برده شده ارائه شود.

یونیسف ایران آثار به زبان فارسی را می‌پذیرد و آثار نامزدهای نهایی را به انگلیسی ترجمه خواهد کرد.

4- اصول ارسال آثار:

  • آثار شرکت کنندگان باید به دفتر یونیسف ایران به نشانی تهران، خیابان شریعتی، خیابان قبا، خیابان نظامی، پلاک 7 ارسال شود. دفاتر یونیسف در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، با مشاوره با دفتر منطقه‌ای یونیسف نامزدهای نهایی را در هر شش رشته انتخاب خواهد کرد.
  • هشت نسخه از هر اثر با توجه به نوع آن باید به شکل betacam یاCD  و یا پرینت گرفته شده ارائه شود.
  • یک نسخه کپی پاسپورت و رزومه شرکت کننده باید به همراه "فرم شرکت در مسابقه" ارسال شود.
  • آثاری که قبلاً یک بار در این مسابقه شرکت کرده‌اند حق شرکت مجدد ندارند.
  • برندگان توسط هیئت داوران نهایی انتخاب خواهند شد و اسامی آنان در آبان ماه 1391 در گردهمایی منطقه‌ای رسانه‌ها  اعلام می‌شود.

جهت اطلاعات بیشتر می توانید با بخش ارتباطات دفتر یونیسف ایران به شماره 22594994 تماس حاصل نمایید. 

منبع: یونیسف ایران

موانع خلاقیت‌ کودکان ‌‌در‌ خانواده‌

خلاقیت

آناهیتا محمدی

مقدمه:
شکوفایی خلاقیت و نوآوری از مباحث مهم و با اهمیت دنیای امروز است. و پیشرفت و توسعه کشورها به این عامل نیز بستگی دارد دنیای امروز مشابه میدان ستیزی است که خلاقیت و نو آوری می‌تواند عامل برد باشد، بنابراین باید کوشش کرد که در جهت پرورش خلاقیت ذهنی کودکان و نوجوانان کشورمان گام برداریم و به عواملی که در این راستا موثر هستند توجه کنیم و مبانی آموزش و پرورش خلاقیت را در سطح جامعه ترویج دهیم. از آنجا که تقویت خلاقیت در دوران کودکی در تمام مدت عمر شخص موثر است باید آنرا بسیار مهم دانست گارد نر معتقد است که تصور و تخیلی که در اوایل دوران کودکی شکل می‌گیرد و مبنای خلاقیت در دوران بلوغ است و در این راستا پژوهشهای بسیاری انجام شده که با بررسی و مطالعه آنها سعی می‌کنیم در این مقاله به سوالات زیر پاسخ دهیم.

خلاقیت چیست؟ هوش و خلاقیت چه رابطه با هم دارند؟
آیا خلاقیت را می‌توان آموزش و پرورش داد؟
3-فضاها تا چه اندازه در بروز خلاقیت موثر هستند؟

خلاقیت چیست؟
ارائه تعریف دقیقی از خلاقیت کار دشواری است و هنوز تعریف جامعی که مورد قبول اکثریت باشد ارائه نشده محققان و روانشناسان به جای ارائه تعریف جامعی از خلاقیت بیشتر به بررسی ویژگیهای افراد خلاق پرداخته اند. آنچه مهم دانسته شده این است که ما به کودکانمان نه تنها مهارتهای لازم برای خلاق بودن را می‌آموزیم، بلکه ارزشهایی را که برای استفاده از آن خلاقیت در جهت مثبت نیاز دارند نیز یاد می‌دهیم لزوما کارهای خلاق نیاز به استعدادهای خارق العاده ندارد و کار وگفتاری خلاقانه است که حداقل دو شراط زیر را دارا باشند.
1-با کارهایی که کودک قبلا انجام داده و چیزهای که دیده وشنیده متفاوت باشد (تازگی)
2- صحیح بودن و در جهت رسیدن به یک هدف مفید باشد و جذاب و معنی دار باشد (متناسب)

هوش و خلاقیت
گیلفورد با تحقیقات فراوان به این نتیجه رسید که توانایی های فکری انسان را نمی‌توان در یک بعد خلاصه کرد و آن را هوش نامید به نظر او برخی از خصیصه های فکری انسان مستقیما درظهور خلاقیت موثر است. روانی جریان فکرو انعطاف پذیری قوای فکری از این خصیصه ها هستند که تشکیل تفکر واگرا می‌دهند. تفکر واگرا یعنی دور شدن از یک نقطه مشترک که همان رسم و سنت و عرف اجتماع است و تفکر همگرا یعنی نزدیک شدن به آن نقطه. البته تنها هنگامی‌که تفکر واگرا به نتیجه مثبت و ثمر بخش منتهی می‌شود، خلاقیت نام دارد.  


گیلفورد معتقد است که خلاقیت یعنی استعداد واگرا، ارائه راه حلهای جدید و و منحصربه فرد اما دراین مسیر تفکر همگرا هم موثر است و نباید از ترویج تفکر همگرا غافل شویم. جایی که تفکر واگرا پرورش داده می‌شود تفکر همگرا نیز پرورش می‌یابد. بسیاری از افراد موفق اجتماع از هوش خوبی برخوردارند ولی از تفکر و اگرا و خلاقیت بهره نبرده اند. اما کسانی که خلاق هستند اگر بسیار تیز هوش نباشند، از هوش خوبی برخوردار هستند. برخی از پژوهشگران بر این اعتقاد هستند که میزان معینی از هوش برای ظهور خلاقیت لازم است ولی بعد از این میزان که همان آستانه خلاقیت است. رشد و ظهور خلاقیت بستگی به عواملی به جز هوش دارد که از مهترین آنها می‌توان ساخت شخصیت فرد و وضیعت محیطی و اجتماعی و فضایی که کودک در آن پرورش می‌یابد نام برد.  


آموزش وپرورش خلاقیت :
پژوهشهای انجام شده نشان می‌دهدکه استعداد خلاقیت با شدت و ضعف در همه افراد وجود دارد و می‌توان آنرا آموزش وپرورش داد بسیاری از پژوهشگران معتقدند که بخش چپ مغز مسئوول فعالیتهای ذهنی ای است که در حیطه تفکر همگرا است مانند حفظ کردن و بخش راست مغز فعالیتهایی که در حیطه تفکر واگرا است را سازماندهی می‌کند. متاسفانه سیستم آموزشی ما بیشتر از بخش چپ مغز استفاده می‌کند و مانع پیشرفت خلاقیت کودکان می‌شوند. مربیان باید با ارائه مسائل و فعالیتهایی که بیش از یک راه حل داشته باشد، با شکستن چهار چوب های قدیم و سنتی، کودکان را وادار به نواندیشی کنند. آنها را در معرض سوالات باز بگذارند و ازآنها بخواهند اشیا و امور نیمه تمام را تکمیل کنند.
و...
یکی از ویژگیهای افراد خلاق، استقلال شخصیت و اعتماد به نفس است. که با تقویت این خصوصیات در کودکان آنها می‌توانند فکرهای جدید و نو ارائه دهند و از تمسخر دیگران هراسی نداشته باشند.  


همانطور که گفته شد نقش فضا و محیط را نیز نباید نادیده گرفت. باید فضاهایی را به وجود آوریم که به تحریک خلاقیت کودکان بپردازد و حس کنجکاوی آنها را بر انگیزد. آنان به محیطی شور انگیز و مشوق نیاز دارند که انگیزه لازم را برای ارائه بهترین تلاش در آنان ایجاد کند محیط های بی روح و کسل کننده و یکنواخت مانع رشد خلاقیت کودکان است. 


معماران باید در طراحی ساختمانهای کودکان فضاهایی برای نقاشی کشیدن اجرای تئاتر و موسیقی، تماشای فیلم، قصه گویی و کارگاههای ساخت وساز در نظر بگیرند. همچنین فضاهایی برای بازی کردن بصورت سر باز و سرپوشیده زیرا که بازی یکی از عوامل مهم در شکوفایی خلاقیت است. باید کودکان تشویق شوند درحین بازی به تجربه مستقیم، مشاهده و تفکر بپردازند.
پرورش خلاقیت باید ازهمان سالهای نخست کودکی آغاز شود تا تدریجاً شکل گیرد و رشد یابد زیرا اوج خلاقیت تاسنین 7-6 سالگی است. پس باید از محدود کردن کودک در این دوران خودداری کنیم.  


چگونه می‌توان فضایی مناسب برای کودکان طراحی کرد:
یکی از منابع مهم الهام برای معماری کودکان شناخت رفتار و واکنش های کودکان است. کودک برای رشد، قبل هر چیز به ارضای عاطفی واحساس پیوند با محیط فیزیکی و اجتماعی خود نیازمند است. بنابراین مشخصه محیط مناسب، وجود محرک ها و انگیزه های لازم ومنطبق با هر مرحله رشد کودک است. مسئله مهم دیگر وضوح و خوانایی محیط برای کودک است محیطی که به سهولت درک شود. معماران باید فارغ از محدودیت های طرح ها و نقشه های شهر سازی تخیلات کودکی را در ذهن ایجاد کرده وراههای به نمایش گذاشتن این تصورات و تخیلات را پیدا کنند.  


رهیافتهای طراحی برای کودکان :
با توجه به علایق کودکان باید نکات زیر را در نظر بگیریم.
1-کودکان فضاهای بزرگ را برای فعالیتهای پر تحرک و فضای کوچک را برای خلوت گزینی دوست دارند.
2-طبیعت ( خورشید،آب، آتش، گیاهان، حیوانات) را دوست دارند و به کشف قوانین طبیعی تمایل دارند.
3-فضاهایی برای بازی تخیلی نیاز دارندکه از این طریق می‌توان باعث رشد اجتماعی آنها شد
4- بهتر است مقیاس عناصری مانند درها، پنجره ها و پله ها و.... را متناسب با ابعاد بدن آنها طراحی کنیم که احساس استقلال در انجام کارهایشان را داشته باشند.
5-زمین های بازی ماجرا جویانه برای طبیعت کنجکاو و فعال کودکان لازم است زیرا که انها به تخریب کردن و ساختن علاقه دارند.
6-ایجاد فضاهایی که بتوانند روی در و دیوار و کف آن نقاشی کنند.
7-بهتر است فضای خارجی برای موسیقی آنها در نظر گرفت که لوازم موسیقی به عنوان بخشی از طراحی در آن باشد مانند سنج، زنگ و سطوحی که با ضربه چکش و توپ صدا ایجا د کند.
8- با در نظر گرفتن مکانهایی برای نگهداری حیوانات اهلی می‌توانند ملایم بودن، مشارکت و مراقبت کردن را از طریق تماس با آنها فرا گیرند.  


دریافت حسی و هوشی فضای معماری :
فضا و ساختمان باید با روحیه کودکان و نوجوانان رابطه خطی، رنگی و شکلی داشته باشند. معماری برای سنین مختلف کودکان خصوصیات متفاوت دارد. معماری برای کودکان 1تا3 ساله باید آسان، سهل بدون ریزه کاری باشد تا کودک سریع وضعیت فضا را درک کند و پرسپکتیوها و نور پردازیهای ساده داشته باشند و از تضادهای رنگی پرهیز کرد.  


معماری برای کودکان 4تا6 ساله باید درعین واقع گرایی، خیال انگیز باشد. از تضاد و تناقص به صورت محدود و مختصر می‌توان استفاده کرد . فرم ها باید ساده اما نه به سادگی محدودۀ قبل باشد. باید از رنگهای ملایم و لغزنده، شاد و سبک استفاده شوند نه از رنگهای با چگالی زیاد و ضخیم. قواعد برای کودکان 7تا9 ساله کمی‌متفاوت است آنها درک عمیق تر و ژرف تر نسبت به فضا دارند مدرسه امکانات جدیدی را دراین راه فراهم می‌سازد. کودک در ابتدا به واقع بینی اداراکی می‌رسد یعنی چیزهایی را می‌کشد که میداند درشیء مورد نظر وجود دارد. و در سن 8تا9 سالگی به واقع گرایی بصری می‌رسد او متوجه می‌شود که واقعیت اشیاء با تصویر ظاهری آنها فرق دارند. در این سن می‌توانند پرسپکیتو را درک کنند.برای این سنین رنگها را می‌توان عمیق تر کرد و تعداد و انواع آنها را توسعه داد.  


طراحی برای کودکان 10-12 ساله که در آخرین مرحله کودکی قرار دارند. کمی‌سخت است زیرا او لحظه ای خود را بزرگ می‌داند و لحظه ای کودک البته معمار باید توجه کند که مخاطب او هنوز کودک است و معماری تفکر انگیز و الهام بخش داشته باشد و فضاهایی را با استفاده از تمهیدات بصری وهویتی معمارانه در آنها ایجاد تفکرو تخیل می‌کند خلق کند. فضاها می‌تواند رنگهای جدی تر و بصورت تک رنگ داشته باشند البته بدون رنگ های تیره و فضاها باید القاء کننده نوعی حرکت جنبش، پرواز و زندگی باشد، پویا باشد و مخیله را به اوج های جدیدی برساند.

منابع و مآخذ
1-آرام فرد - منصوره -"راههای پرورش خلاقیت در کودکان " - موفقیت - 1380 - دوره 4شماره 42 - صفحه 24-25
2-استیمن آر، "اهمیت بازی در رشد شناختی و خلاقیت کودکان، ترجمه آزیتا علقیلی پور فرزانی، رشد تکنولوژی آموزشی، دی ماه 1380 دوره 16 شماره 4- صفحه 8-7
3-دکتر آمابلی، ت،1375، شکوفایی خلاقیت کودکان، دکتر حسن قائم زاده - پروین عظیمی، تهران، نشر دنیای نو
4- جلایی فرشته، " چگونه را در کودکان پرورش دهیم " فرزند سالم، دی ماه 1377، شماره 16- ص14-16
5-صبحی قرا ملکی، ناصر، "خلاقیت و روشهای پرورش آن در کودکان" رشد تکنولوژی آموزشی، اسفند 78 دوره 15، شماره 6 صفحه 3-9
6-طباطبایی نیا، سید محمد مهدی. 1366، اسباب بازی، آموزش، درمان، واحد انتشارات جهاد در دانشگاه علوم پزشکی ایران
7- قاسم زاده، فاطمه،" بازی و خلاقیت"، نامه مربی، اردیبهشت ماه 1382، شماره 25، ص 40-43
8- قاسم زاده، فاطمه، "کودک و خلاقیت"، ماهنامه جامعه سالم، دی ماه 1370،دوره 1 شماره 3 صفحه 44-45
9- کراو، آیس ولستر، 1375، روانشناسی کودک، مشفق همدانی ، انتشارات امیر کبیر
10- کرونر، والتر، 1385، معماری برای کودکان، ترجمه دکتر احمد خوشنویس، مهندس المیر امیر رحمتی، گنج هنر
11- دکتر مهجور، سیامک رضا - تابستان 1370، روانشناس بازی
12-Broto , Carles, 2006 , Great kids, Spaces , translated by Amber Ockrassa , links

منبع: پورتال جامع خلاقیت و کارآفرینی کودک و نوجوان

آثار ایرانی فهرست افتخار دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان

 نمایشگاه آثار ایرانی فهرست افتخار دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان 2012 - 1974

 آماده سازی نمایشگاه : هاله عظیمی  

آهوی بخت من گزل- محمود دولت آبادی

فهرست افتخار دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان IBBY فهرستی از آثار برجسته و برگزیده و تازه منتشر شده ای است که دو سال یک بار، به منظور تجلیل از نویسندگان، تصویرگران و مترجمان کشورهای عضو IBBY ارائه می شود. گزینش آثار، توسط شعبه های ملی دفتر صورت می گیرد. بدین ترتیب که از شعبه های ملی دعوت می شود کتاب هایی از کشور خود را که برای انتشار به سایر زبان ها قابل توصیه باشند، به همراه ویژگی های آن، جهت معرفی در فهرست برگزینند. هر کشور می تواند در زمینه های تألیف، تصویر و ترجمه، یک عنوان کتاب معرفی کند. در خصوص کشورهایی که سابقه ی تولید مستمر و قابل ملاحظه کتاب کودک به بیش از یک زبان دارند، امکان معرفی یک تا سه کتاب به زبان های مختلف در زمینه تألیف و ترجمه وجود دارد. 


فهرست افتخار، یکی از مهم ترین فعالیت های IBBY به شمار می آید. فرآیند گزینش آثار، فرصت مغتنمی برای بسیاری از شعبه های ملی است که به طور مستمر به بررسی و بازنگری وضعیت تولید کتاب های کودک و نوجوان در کشورشان بپردازند. علاوه بر این، گزینش آثار و ارائه آن ها در فهرست افتخار، موقعیتی منحصر به فرد برای کشورهای عضو به ویژه کشورهایی که زبان آن ها چندان شناخته شده نیست ،ایجاد می کند. تا بتوانند آثار خود را به مخاطبانی از سراسر جهان معرفی کنند. کتاب های فهرست افتخار در کنفرانس ها و نمایشگاه های کتاب در بسیاری از کشورهای جهان به نمایش گذاشته می شود. 


از سال 1965 تاکنون، هر دو سال یک بار یک فهرست افتخار به چاپ رسیده است. این فهرست در ابتدا، "فهرست افتخار هانس کریستین اندرسن" نامیده شد. زیرا گزینش کتاب های آن به تشخیص همان هیأت داورانی صورت می گرفت که عهده دار انتخاب کاندیدها و برندگان جایزه اندرسن بودند.
تا قبل از سال 1974، کتاب های فهرست افتخار تحت یک مقوله یعنی کتاب خوب در حوزه تألیف ارائه می شد. از آن پس دو مقوله ی دیگر به حوزه تألیف افزوده شد: تصویر در سال 1974 و ترجمه در سال 1978. به این ترتیب زمینه ی کار شعبه های ملی که از آن زمان نقش هیأت داوری را به عهده گرفته بودند، وسعت یافت. در سال 1980 نام فهرست افتخار اندرسن به فهرست افتخار IBBY تغییر یافت.
اولین فهرست افتخاری که در 1956 منتشر شد، شامل 15 عنوان کتاب از 12 کشور بود، حال آن که فهرست 2010 مشتمل بر 164 عنوان از 54 کشور و به 44 زبان مختلف است و در بخش ترجمه عنوان های متعددی به زبان های اقلیت به چشم می خورد. 


فهرست افتخار IBBY از چند بخش تشکیل شده است: 1- مقدمه، 2- اطلاعات کتاب شناختی، چکیده آثار در بخش های تألیف، تصویر و ترجمه و شرح حال پدیدآورنده ی اثر: از سال 1998 تصویر روی جلد هر کتاب به همراه کلیدواژه های هر اثر آمده است و در سال 2002، تصاویر روی جلد کتاب ها به صورت رنگی چاپ شده است. 3- نمایه نام تصویرگر، نویسنده، مترجم، ناشر و نیز نمایه موضوعی آثار.
اکنون فهرست افتخار IBBY هر دو سال یک بار به زبان های مختلف ترجمه می شود و شمار روزافزونی از مردم دنیا به آن دسترسی دارند یکی از شیوه های دستیابی به این فهرست، شبکه ی اینترنت است.
شورای کتاب کودک به عنوان شعبه ی ایرانی IBBY برای نخستین بار در سال 1974 در حوزه ی تألیف و تصویر و پس از آن در سال 1978 در حوزه ی ترجمه نیز آثار برگزیده ی خود را به دفتر معرفی کرده است. 


نمایشگاه حاضر شامل 51 کتاب است که در سال های 1974 تا 2012 در حوزه های تالیف (20) ، ترجمه (14) ، و تصویر (17) به عنوان آثار برگزیده به دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان معرفی شده است. اطلاعات کتاب شناختی این آثار در سه حوزه ی تألیف، تصویر و ترجمه به ترتیب زیر است:


تألیف
1974 بیضایی، بهرام. حقیقت و مرد دانا. نقاش مرتضی ممیز. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، 1351. 48 ص. (ج – د)
1976 قاضی نور، قدسی، نویسنده و تصویرگر. آرزو. تهران: غنچه، 1352. 12 ص. (ب – ج)
1978 لطفی، شکور. سرگذشت چمنزار بزرگ. نقاش فوزی تهرانی. تهران: رادیو تلویزیون ملی ایران، 1354. 21 ص. (ب – ج)
1980 خاکسار، نسیم. اگر آدم ها همدیگر را دوست بدارند. تهران: جهان کتاب، 1357. 31 ص. (د)
1982 مرادی کرمانی، هوشنگ. بچه های قالیباف خانه. تهران: کتاب سحاب، 1358. 91 ص. (ج – د)
1984 مرادی کرمانی، هوشنگ. نخل. تهران: کتاب سحاب، 1361. 103 ص. (ج – د)
1986 کشکولی، مهدخت. رسم ما، سهم ما. نقاشی از سیمین شهروان. تهران: فاطمی، واژه، 1363. 33 ص. (ج – د)
1988 رحیمی، فریدون. خواب ها پر از کبوتر و بادبادک است. نقاشی از نیره تقوی. تهران: امیرکبیر، کتاب های شکوفه، 1365. 46 ص. (د)
1990 دولت آبادی،‌ محمود. آهوی بخت من گزل. تهران: نشر چشمه، 1367. 36 ص. (د)
1992 نیری، صفورا. سرخ و صورتی. تصاویر از ابوالفضل همتی آهویی. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، 1369. 31 ص. (الف – ب)
1994 محمدی،‌ محمدهادی. امپراطور سیب زمینی چهارم. تصویرگر هومن مرتضوی. تهران: نشر قطره، 1370. 212 ص. (د)
1996 یوسفی، محمدرضا. حسنی به مکتب نمی رفت و 19 مثل و متل دیگر. تصویرگر کاظم طلایی. تهران: قدیانی، کتاب های بنفشه، 1373. 88 ص. (ب – ج)
1998 یوسفی، محمدرضا. ستاره ای به نام غول. تهران: قدیانی، کتاب های بنفشه، 1375. 2 ج. (د)
2000 مزینانی، محمدکاظم. سوار سوم. تصویرگر محمدرضا لواسانی. تهران: نشر پیدایش، 1376. 96 ص. (د)
2002 غریب پور، بهروز. افسانه تنبل قهرمان. فیلمنامه برای کودکان و نوجوانان. تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی، 1378. 104 ص. (د)
2004 شمس، محمدرضا. دیوانه و چاه. تصویرگر پژمان رحیمی زاده. تهران: نشر حنانه، 1380، 63 ص، (د)
2006 اکبرپور، احمد. امپراطور کلمات. تهران: نشر پیدایش، 1382. 96 ص. (د)
2008 آرین، آرمان. پارسیان و من، 3 جلد. تهران: نشر موج، 1384. 752 ص. (د و ه)
2010 نظرآهاری، عرفان. من هشتمین آن هفت نفرم. تصویرگر سحر بردایی. تهران: نشر صابرین، 1386. 60 ص. (د)
2012 خانیان، جمشید ،طبقه ی هفتم غربی. تهران: نشر افق، ۱۳۸۷. ۷۹ ص. (د)

تصویر
1974 آزاد، م، روایتگر. زال و سیمرغ. نقاش نورالدین زرین کلک. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، 1351. 24 ص. (ب – ج)
1976 زرین کلک، نورالدین، نویسنده و نقاش. وقتی که من بچه بودم. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، 1353. 23 ص. (الف – ب)
1978 کشکولی، مه دخت. افسانه باران در ایران. نقاشی از حسین محجوبی. تهران: رادیو تلویزیون ملی ایران، 1355. 31 ص. (ج – د)
1980 یوشیج، نیما. افسانه. به کوشش سیروس طاهباز، نقاشی از بهمن دادخواه. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، 1357. 38 ص. (د)
1982
1984
1986 کشکولی،‌ مه دخت. رسم ما سهم ما. نقاشی از سیمین شهروان. تهران: فاطمی، واژه، 1363. 33 ص. (الف – ب)
1988 تقی، شکوفه. زیباترین آواز. نقاشی از نیره تقوی. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، 1365. 16 ص. (الف – ب)
1990 حافظه، شمس الدین محمد. شش غزل از حافظ. تصویرگر بهرام خائف. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، 1367. 13 ص. (د – هـ)
1992 نیر، صفورا. سرخ و صورتی. تصاویر از ابوالفضل همتی آهویی. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، 1369. 31 ص. (الف – ب)
1994 گل محمدی، فیروزه، روایتگر و تصویرگر. شغالی که در غم رنگ افتاد. تهران: سروش، 1371. 24 ص. (د)
1996 محمدی، محمدهادی. افسانه درخت خرما و بزی. بازآفرینی از افسانه منظم درخت آسوریگ؛ نقاش سارا ایروانی. مشهد: بنیاد پژوهش های اسلامی، 1373. 16 ص. (ب)
1998 رازق پناه، ویولت. قصه های من و مامان. نقاش ویدا لشگری فرهادی. تهران: کتاب آفتاب گردان، 1375. 2 ج. (الف – ب)
2000
2002 خائف، بهرام. نویسنده و تصویرگر. دنیای رنگین کمان. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، 1379. 24 ص. (ب)
2004 شمس، محمدرضا. دیوانه و چاه. تصویرگر پژمان رحیمی زاده. تهران: نشر حنانه، 1380، 63 ص، (د)
2006 شفیعی، فرشید(نویسنده و تصویرگر). شهرزاد و بچه های قصه گو.. تهران: نشر شباویز، 1381. 16 ص. (ج)
2008 اکبرپور، احمد. شب به خیر فرمانده. تصویرگر مرتضی زاهدی. تهران: یونیسف (صندوق کودکان سازمان ملل متحد) واحد انتشارات، 1383. 24 ص. (ج)
2010 اکرمی، جمال الدین. روباه دم بریده. تصویرگر علی بوذری. تهران: نشر شباویز، 1385. 36 ص. (ب و ج)
2012 سیدآبادی، علی اصغر ،خرس دانا چرا به این روز افتاده بود؟ قصه های شیرین مغزدار. تصویرگر: علیرضا گلدوزیان. تهران: نشر افق، ١٣٨٨. برای ٨ تا ١٢ سال

ترجمه
1978 دوسنت اگزوپری، آنتوان. شازده کوچولو. ترجمه محمد قاضی. تهران: امیرکبیر، کتاب های طلایی، 1350. 96 ص. (د)
1980
1982
1984
1986 باک، پرل یس. موج بزرگ. ترجمه ثریا قزل ایاغ. تهران: فاطمی، واژه، 1363. 71 ص. (د)
1988 انده،‌ میشل. مومو. ترجمه محمد زرین بال. تهران: ابتکار، 1363. 317 ص. (د – هـ)
1990
1992 انده، میشل. داستان بی پایان. ترجمه شیرین بین احمد. تهران: نشر روز، 1368. 603 ص. (ج – د)
1994 چیچک اوغلو، فریده. نگذار به بادبادک ها شلیک کنند. ترجمه فرهاد سخا. تهران: مترجمف 1370. 143 ص. (ج – د)
1996 فاکس، پائولا. گربه یک چشم. ترجمه پروین علی پور. تهران: سروش، 1371. 179 ص. (د)
1998 ترلو، یان. زمستان درجنگ. ترجمه حسین ابراهیمی(الوند). تهران: سروش،1373. 208ص. (د – هـ)
2000 تاهان، مالبا. مردی که می شمرد. تصویرگر پاتریشیارید باکوئرو؛ مترجم علیرضا توکلی صابری. تهران: محراب قلم، 1376. 216 ص. (د)
2002 سکر، لوئیس. آخرین گودال. مترجم حسین ابراهیمی (الوند). تهران: قدیانی کتاب های بنفشه، 1379. 280 ص. (د)
2004 لاو، لی وارد. صد و یک راه برای ذله کردن پدر و مادرها. ترجمه بهزاد یزدانی. تهران: نشر هرمس، کیمیا، 1380. 236 ص، (د)
2006 کشمن، کارن. دستیار ماما. ترجمه مریم واعظی و نسرین وکیلی. تهران: نشر گلبان، 1381. 125 ص. (د)
2008 ویسکانتی، گوییدو؛ مترسک عاشق. ترجمه نیلوفر تیموریان، تصویرگر جوانا ازمالا. تهران: نشر ایران بان، 1382. 24 ص. (ب و ج)
2010 لوری، لوییس. پرنیان و پسرک.ترجه کیوان عبیدی آشتیانی. تهران: نشر افق، 1386. 167 ص. (د)
2012 لموند، دیوید. چشم بهشتی. ترجمه نسرین وکیلی. تهران: آفرینگان، 1387. 263ص
 

منبع: شورای کتاب کودک

چگونه کودکان را به ورزش تشویق کنیم

 کودک و ورزش

انجام ورزش روزانه کاری است که باید از دوران کودکی آغاز شود . ورزش هایی که به کودکان داده می شود، باید نوعی باشند که به تربیت قوای فکری و نظم روحی آن ها کمک کند .

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  از ورزش ها و بازی های کودکان، استفاده های دیگری نیز می توان نمود مربیان دلسوز و زیرک، با توجه به نوع بازی ها و ورزش های مورد علاقه کودکان، می توانند شخصیت واقعی و حقیقی و نیز استعدادهای نهفته کودکان و حساسیت های روحی آنان را کشف نموده و در برنامه ریزی های تربیتی، مورد توجه و استفاده قرار دهند. 

آکادمی متخصصان اطفال آمریکا این توصیه‌ها را برای تشویق فعالیت جسمی در میان کودکان ارائه میدهند:

- با متخصص اطفال کودکتان دیدار کنید تا او با شما و کودک‌تان درباره اهمیت فعالیت جسمی برای سلامت هر فرد صحبت کند.
- کودک‌تان را تشویق کنید تا به ورزش یا فعالیت جسمی دیگر مناسب سنش که به آن علاقه دارد، یا فعالیتی که خانواده می‌توانند همراه هم از آن لذت ببرند، بپردازد.
- جای ایمن را برای کودک فراهم کنید که بتواند در آنجا به ورزش و بازی بپردازد، و اسباب‌بازی‌هایی را به او بدهید که فعالیت جسمی او را تشویق کند.
- خودتان با اختصاص دادن زمانی به ورزش و بازی با کودک‌تان، به فعالیت جسمی بپردازید.
- زمان گذرانده شده در پای تلویزیون و کامپیوتر را برای همه اعضای خانواده محدود کنید.
- به کودک‌تان بیاموزید بیش از حد به خودش فشار نیاورد- ورزش باید برای کودک سرگرم‌کننده باشد، نه دردناک. 

همچنین رعایت نکات ایمنی زیر را برای بازی و ورزش کودکان رعایت نمایید :

محوطه بازی کودک باید امن و دور از عوامل خطرآفرین باشد.

گرم کردن بدن قبل از شروع ورزش و خنک کردن آن پس از ورزش بسیار مهم بوده و در کاهش کوفتگی و درد عضلانی بسیار مفید است.

کودکان کم سال نباید به ورزش‌هایی بپردازند که موجب اخلال در کار رشد استخوا‌ن‌ها، عضلات و مفاصل آنها شده یا به این اندام‌ها صدمه وارد کند. بهترین روش پرداختن به ورزش‌های متنوعی است که روی یک اندام متمرکز نشده و طولانی هم نباشند. بدن‌سازی با وزنه قبل از سن بلوغ به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود و پس از آن هم باید همواره تحت نظر مربی انجام گیرد.

بهترین حالت در بازی و ورزش کودک زمانی است که او با هم‌سالان یا کودکان هم‌قد و قواره خود باشد.

از آنجایی که بدن کودکان نسبت به بزرگسالان بسیار سریع‌تر گرم و سرد می‌شود آنها نباید به ورزش‌هایی بپردازند که بیش از ۳۰ دقیقه طول بکشد؛ نباید در هوای بسیار گرم (بالای ۳۰ درجه سانتی‌گراد) به ورزش و بازی بپردازند و نباید هنگام شنا به مدت‌طولانی در آب سرد باقی بمانند.

 معمولا کودکان نمی‌دانند که چه زمانی به نوشیدن آب نیاز دارند و اغلب قبل از اینکه احساس تشنگی کنند به آب نیاز دارند. آنها باید قبل، بعد و در حین ورزش و بازی آب بنوشند.
کودکان در هوای گرم به کرم‌های ضدآفتاب و کلاه لبه‌د‌ار نیاز دارند.

مطمئن شوید که کودک به انجام کاری که نمی‌تواند انجام دهد یا از انجام آن وحشت دارد، مجبور نشده باشد.

کودک نباید برای اینکه کاری را درست انجام نداده یا خوب بازی نکرده است مقصر دانسته نشود و مورد انتقاد و تمسخر قرار نگیرد.

مراقب باشید هیچ‌کس از بین بازیکنان، مربی یا تماشاگران بر سرش فریاد نزند و او را متهم نکند.

آسیب‌های ورزشی در مورد کودکان باید با دقت بسیار بیشتری درمان شود تا موجب اخلال در رشد آنها نشده و یا به نوعی معلولیت یا ناتوانی تبدیل نشود. 

منبع: پزشکان بدون مرز

عامل ازدواج دختران زیر سن ده سال؛ سنت یا مشکلات اقتصادی؟

 ازدواج دختربچه ها در ایران
 
شیرین فامیلی
مدیر کل ثبت احوال استان هرمزگان از ازدواج پنج دختر زیر ده سال در این استان خبر داده است. بر اساس قوانین ایران برای ازدواج محدودیت سنی وجود ندارد. اما ازدواج دختر کمتر از ۱۳ ساله و پسر کمتر از ۱۵ ساله باید با اجازۀ  ولی و با تشخیص دادگاه باشد.

رادیو فردا در این باره با مصطفی اقلیما، رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت و گو کرده و ابتدا از او پرسیده است که چرا سن ازدواج در ایران معلوم نیست؟


مصطفی اقلیما: معمولا در بعضی شهرها ما می‌بینیم که دختران در سن ۱۰ یا ۱۱ سالگی ازدواج می‌کنند. قانون از نظر شرعی می‌گوید هر وقت زنی به حد رشد رسید که توانست شوهر کند، او را شوهر دهند.

در شهرهای کوچک که مردم فقیر هستند دیگر به این توجه ندارند که دخترشان هشت ساله است یا نه ساله، می‌گویند حالا که شوهر پیدا شده پس دختر شوهر کند و برود. معمولا هم آن مردان ۱۸ ساله یا ۱۶ و ۱۵ ساله اند و اینها با هم ازدواج می‌کنند.

در ایران برای ازدواج حتما نباید سن ۱۸ سال تمام باشد و اصلا سن برای ازدواج مطرح نیست. وقتی یک روحانی اینها را عقد می‌کند می‌گوید از نظر شرعی اینها آمادگی ازدواج را دارند.

ما در روستاها جامعه سنتی داریم و حتی در شهرها هم مردم اگر بتوانند همین طور فکر می‌کنند و می‌گویند دختر ۱۰ ساله یا ۱۱ ساله می‌تواند ازدواج کند و هنوز دیدشان نسبت به ازدواج به مفهوم آمادگی جسمی و روحی نیست. وقتی می‌بینند دختر بالغ شد و به سن بلوغ رسید (که در شهرهای گرمسیری دختران ۹ ساله بالغ می‌شوند) می‌گویند یک زن کامل است.

آقای اقلیما! مسایل اقتصادی تا چه حد دراین مورد نقش بازی می‌کند؟

معمولا در روستاها به این مسئله توجه نمی‌کنند، چون دختر در خانه برای آنها خرج ندارد. می‌گویند اگر شوهر پیدا شد دختر را شوهر دهیم، یعنی تفکرشان اقتصادی نیست.

در شهری مثل تهران و یا شهرهای بزرگ برای این که مخارج زندگی دخترشان را ندارند این کار را می‌کنند اما در روستاها موضوع اقتصادی در میان نیست و می‌گویند دختر بزرگ شده و باید ازدواج کند.

این ازدواج‌ها هم که شما می‌بینید، در شهرهای خیلی کوچک مناطق گرمسیری اتفاق می‌افتد. ما هم بررسی کردیم و دیدیم در مناطق گرمسیری این مسئله بیشتر می‌شود و ما در کشورمان جاهایی داریم مثلا در شیراز و قبایل  بختیاری که هنوز دختر در شکم مادر است او را برای پسری که ۱۰ یا ۱۵ ساله است نشان می‌کنند و این دختر وقتی به دنیا آمد و بزرگ شد باید با آن پسر ازدواج کند. هنوز این تفکر و فرهنگ سنتی و قبیله ای در ایران وجود دارد.

این ازدواج‌ها چه نتیجه ای دارد و از نظر اجتماعی و فرهنگی چه آسیب‌هایی می‌تواند به دنبال داشته باشد؟

ما همیشه در شهرها می‌گوییم سعی کنید دختر برای ازدواج به سن ۲۴ سال برسد که بداند چه مردی را انتخاب می‌کند و برای چه. چون آمارهای طلاق نشان می‌دهد ۷۰ درصد طلاق‌ها در سال گذشته مربوط به دخترانی بوده که زیر ۲۷ سال ازدواج کردند. یعنی حتی در سن ۲۴ یا ۲۵ سالگی هم آمادگی ازدواج نداشتند.

اما در روستاها مفهوم ازدواج برای دختر این است که فقط شوهر داشته باشد و به هیچ مشکلی فکر نمی‌کند و تازه خوشحال می‌شود جلوی دیگران که ازدواج کرده است.

خیلی‌ها اگر دختر ۱۲-۱۳ ساله باشد می‌گویند بزرگ است و این است که درایران ما حق نداریم بگوییم در چه سنی ازدواج کنید چون بحث فرهنگی و خانوادگی است. اگر ما سن ازدواج را بالا ببریم دیگر در بعضی شهرها با دختران سن بالا ازدواج نمی‌کنند. به عنوان مثال در شهر یزد دختری که به سن ۲۲-۲۳ می‌رسد می‌گویند پیر شده و با دختر ۲۴ ساله اصلا ازدواج نمی‌کنند، حتی پسران تحصیل کرده.

پس تا زمانی که شعور فکری مردان به آن حد نرسد که با کسی ازدواج کنند که آنها را درک کند به جای این که بگویند دختر سن اش بالا رفته و پیر شده است، این مسایل به جای خود باقی است. ما هنوز از نظر فرهنگی ( نه از نظر تحصیلاتی) چون در یک خانواده سنتی بار می‌آییم همین تفکر در مغزمان وجود دارد.

آقای اقلیما! تغییر قوانین تا چه می‌تواند تاثیر داشته باشد در جلوگیری از این ازدواج‌های زودهنگام و آسیب‌های آن؟

با قوانین دولتی کاری نمی‌توان از پیش برد چون مردم هستند که باید این قوانین را قبول و اجرا کنند و خیلی‌ها این قوانین را اصلا قبول ندارند و می‌گویند می‌خواهیم دخترمان را شوهر دهیم و به کسی هم ربطی ندارد.

مگر این که ما قوانین و ضوابط زیربنایی را طوری طرح کنیم تا پدرانی که امروز تربیت می‌شوند در آینده در مورد دختران شان این طور فکر نکنند.  

کودکان و استفاده از تلفن همراه

 کودکان و موبایل

با از گذشت ۲۰ سال از اختراع تلفن همراه، بسیاری از متخصصان بر این باورند که استفاده از آن خطری ندارد، با این حال، هنوز هم ابهامات زیادی در مورد خطرات استفاده از این وسیله برای کودکان وجود دارد.

به گزارش سایت پزشکان بدون مرز، تحقیقات در مورد ارتباط بیماری سرطان و استفاده از تلفن همراه با مشکلاتی همراه است. ابتلا به سرطان معمولا مدت زیادی حدود چند ده سال طول می کشد و هنوز زمان زیادی از استفاده عمومی از این وسیله نمی گذرد.

با این وجود، بیشتر دانشمندان در مورد این که اگر استفاده از این وسیله خطرناک باشد، خطر آن برای کودکان بیشتر است اتفاق نظر دارند. دکتر آنی ساسکو از موسسه سلامت عمومی، اپیدمولوژی و توسعه بردو می گوید: "اگر عمق نفوذ امواج الکترو مغناطیس به مغز برابر ۴ سانتیمتر باشد، در بزرگسالان به منطقه گیجگاهی (Temporal lobe) خواهد رسید که وظایف چندانی بر عهده ندارد اما در کودکان این میزان نفوذ مناطق مرکزی‌تر مغز را تحت تاثیر قرار خواهد داد."

او ادامه می دهد: "افزون بر این جمجمه کودکان نازک‌تر است و کمتر می تواند نقش حفاظتی داشته باشد و میزان آب موجود در مغز آن ها نیز بیشتر است و می توان گفت دلایل زیادی وجود دارد که نشان می دهد میزان جذب اشعه در کودکان بیشتر است."

یک تحقیق اروپایی که به تازگی در ژورنال موسسه ملی سرطان آمریکا منتشر شده به این نتیجه رسیده که احتمال ابتلا در کودکانی که از تلفن همراه استفاده می کنند، نسبت به کودکانی که از این وسیله استفاده نمی کنند بیشتر نیست. منتقدان این نظریه می گویند که تحقیقات در یک دوره زمانی کوتاه مدت انجام شده است و اطلاعات مورد استناد هم تاریخ گذشته هستند.

 

آ ژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC)به تازگی تلفن های همراه را دسته بندی مجدد کرده است. این موسسه وابسته به سازمان ملل، در ارائه دلائل کافی برای نشان دادن این که تلفن های همراه قطعا در ابتلا به سرطان موثر هستند ناتوان بوده، اما در عوض تلفن همراه را در گروه "احتمالا سرطانزا" طبقه بندی کرده است. این طبقه بندی مجدد پس از برگزاری نشست دانشمندان متخصص این زمینه در مقر اصلی موسسه در شهر لیون انجام شد.

آن ها اطلاعات به دست آمده از آزمایشاتی که روی حیوانات انجام شده را به همراه نتایج طولانی ترین تحقیق انجام شده روی مبتلایان به سرطان مغز مورد بررسی قرار دادند. دکتر کورت استریف از موسسه IARC می گوید: "از مطالعه سرطان در انسان شواهدی قوی به دست آمده که نشان دهنده ارتباط احتمالی استفاده از تلفن همراه و ابتلا به برخی از انواع سرطان مغز است."

برخی از دانشمندان معتقدند که طبقه بندی IARC در مورد ارتباط احتمالی استفاده از تلفن همراه و ابتلا به سرطان خیلی دقیق نیست. دکتر آنی ساسکو می گوید: "من فکر می کنم که تلفن همراه خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش می دهد و دلایل قوی هم موجود است که نشان می دهد احتمال ابتلای افرادی که برای مدت بیش از ۱۰ سال از این وسیله استفاده کرده اند، به لیگوما که نوعی تومور مغزی است افزایش می یابد." بسیاری از والدین به فرزندان شان تلفن همراه می دهند تا هنگامی که آن ها در دنیای پر خطر بیرون از خانه هستند از آن ها خبر بگیرند؛ اما اگر این وسیله خود به عامل خطر تبدیل شود چه؟

دکتر استریف می گوید: "می توان گفت که بدترین حالت استفاده از تلفن همراه هنگام مکالمه صوتی و وقتی است که گوشی به گوش یا مغز نزدیک است. بنابراین به عنوان مثال می توان استفاده از تجهیزات هندز فری (Hands free) را پیشنهاد کرد." او اضافه می کند: "شواهدی هم مبنی بر دو برابر شدن این اثر در کودکان وجود دارد. بنابراین شاید عاقلانه باشد که استفاده کودکان از این وسیله را محدود کنیم و اقدام عملی را جدی بگیریم."

با توجه به نتایج این تحقیقات، برخی معتقدند که دولت ها و مسوولان سلامت و بهداشت باید مردم را به استفاده از پیامک به جای مکالمه، استفاده از تلفن ثابت و استفاده از هندز فری تشویق کنند.  

منبع: کتابک

مصرف سیگار- قلیان - مواد مخدر توسط نوجوانان در آستانه بحران

 نوجوانان سیگاری

 گرایش نوجوانان به قلیان و سیگار در آستانه بحران قرار دارد

«تعدد قهوه‌خانه‌ها و مراکز عرضه قلیان و گرایش خانواده‌ها به استفاده از آن، کودکان و نوجوانان را در آستانه بحران قرار داده است.»  

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی ایلنا با اعلام این مطلب افزود:« هر چند آماری از میزان اعتیاد در مدارس کشور در کمیسیون ارائه شده است اما آمار و ارقام مطرح شده به گونه‌ای نیست که بتوان وضعیت موجود را بحرانی قلمداد کرد.» 

 "علی عباسپور تهرانی فرد" ضمن خودداری از ذکر آمار مذکورافزود: «هر چند اطلاعات و ارقام اعلام شده بسیار محدود و جزیی‌ست اما حساسیت در مدارس به قدری زیاد است که باید کوچک‌ترین زمینه‌های اعتیاد شناسایی و مهار شود.   

سرانه یارانه آموزش در ایران نیم دلار است  

نماینده تهران، ری و شمیرانات در مجلس گفت: « درحالیکه در کشورهای اروپایی برای آموزش نوجوانان سرانه‌ای معادل ۳۰ دلار اختصاص پیدا کرده است سرانه یارانه آموزشی در ایران فقط نیم دلار برآورد شده است.» وی تاکید کرد: « براساس گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر لازم است در بودجه سال ۹۱ اعتبار بیشتری برای آموزش دانش آموزان و نوجوانان اختصاص پیدا کند.»  

 

قلیان و سیگار کودکان و نوجوانان را تهدید می‌کند  

این استاد دانشگاه همچنین گفت: « آنچه اکنون تهدیدی برای سلامت کودکان و نوجوانان کشور محسوب می‌شود شکسته شدن تابوی استفاده ازقلیان به صورت سنتی در خانواده هاست که خطر آن به مراتب بیشتر از سیگار است.» عباسپور تهرانی فرد تاکید کرد: « هر چند قلیان و سیگار در مدارس استفاده نمی‌شود اما همه گیر شدن استفاده از آن، کودکان و نوجوانان در معرض ابتلا به این وسایل و سپس ورود به حوزه مواد افیونی خطرناک‌تری قرار می‌دهد.» وی با خطرناک خواندن افزایش تعداد قهوه خانه‌ها در سطح کشور گفت: « گرایش جوانان و نوجوانان به استفاده از قلیان و سیگار در آستانه بسیار خطرناکی قرار دارد که علاوه بر وزارت آموزش و پرورش وزارت علوم هم باید در این حوزه ورود پیدا کند. »  

 

گزارش وزارت علوم ناکارآمد بود رئیس کمیسیون آموزش در مجلس همچنین گفت:«گزارشی از سوی وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم درباره مواد مخدر و شیوع آن از دانشگاه‌ها به ویژه ارائه شده است که به نظر می‌رسد گزارش وزارت علوم کارآمد نبوده و دقیق نیست.» عباسپور تهرانی فرد ادامه داد: «وزارت علوم موظف شده است گزارشی دقیق درباره میزان استفاده از مواد مخدر و راه‌های مبارزه با آن در دانشگاه‌ها به کمیسیون ارائه کند. »  

  

***

 55 درصد والدین پس از 5 سال از اعتیاد فرزندان خود مطلع می‌شوند

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: «مؤثرترین راهبرد برای توانمندسازی افراد در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی اقدامات پیشگیرانه است؛ چرا که یک دلار هزینه در پیشگیری اولیه از اعتیاد از 20 دلار خسارت ناشی از سوء مصرف مواد در جامعه جلوگیری می‌کند.»

به گزارش خبرنگار ایلنا، "حمید صرامی" در همایش پیشگیری اولیه از اعتیاد در استان تهران گفت: «نوجوانان و جوانان عصر حاضر همواره با تهدیدات و چالش‌های گوناگونی همچون نوگرایی، فردگرایی، مدگرایی، تنوع‌طلبی، اختلالات روانی، خشونت، تغییر ساختار خانواده، عدم حمایت عاطفی والدین، نگرش‌های غلط و کنجکاوی‌های هدایت‌ نشده روبرو هستند.»

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد افزود: «سونامی اعتیاد و موادمخدر و روان‌گردان‌ها یک فرآیند پیش‌رونده است به عبارتی نه خلق می‌شود، نه نابود می‌شود بلکه از شکلی به شکل دیگر تغییر می‌کند به همین علت شاهد تغییر الگوی مصرف و مواد جدید در سطح جامعه جهانی هستیم.»

وی با یادآوری اهمیت افزایش سطح آگاهی والدین نسبت به عوارض و پیامدهای سوءمصرف مواد گفت: «55 درصد والدین پس از 5 سال از اعتیاد فرزندان خود مطلع می‌شوند و این موضوع حکایت از آموزش ندیدن والدین دارد.»

صرامی در ادامه، تعاملات بین‌بخشی و فرابخشی دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در عرصه پیشگیری، در اولویت قرار دادن پیشگیری اولیه از اعتیاد در برنامه‌های اجرایی دستگاه‌ها، بهره‌گیری جدی از کلیه ظرفیت‌ها بالاخص ظرفیت باورهای دینی در امر پیشگیری توسط سازمان‌ها، افزایش نرخ سطح پوشش برنامه‌های پیشگیری در کانون‌های هدف شامل خانواده، محیط‌های کاری و آموزشی و محله‌ها با زیر پوشش قرار دادن 40 درصد افراد سالم و در معرض خطر تا پایان برنامه پنجم توسعه، تقویت اتاق‌های فکر و بهره‌گیری از نخبگان و مداخله جدی‌تر مراکز علمی و دانشگاهی بالاخص متخصصان علوم اجتماعی به منظور پژوهش‌های کاربردی، بنیادی و توسعه‌ای در عرصه پیشگیری را از دیگر ضرورت‌های عرصه پیشگیری ذکر کرد.  

منبع: ایلنا