کودک یار

معرفی بهترین ها برای کودکان

کودک یار

معرفی بهترین ها برای کودکان

«صوفی و چراغ جادو» رمان تقدیری کتاب سال شد

 کتاب صوفی و چراغ جادو

ایبنا نوجوان:  

رمان نوجوانانه‌ی «صوفی و چراغ جادو» به قلم ابراهیم حسن‌بیگی، در نوزدهمین دوره‌ی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، به عنوان کتاب شایسته‌ی تقدیر در بخش کودک و نوجوان معرفی شد. این کتاب را انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در طرح «رمان نوجوان امروز» منتشر کرده است.

ماجراهای این کتاب در میان اقوام  ترکمن می‌گذرد و برخی از آداب و رسوم آن‌ها را نیز معرفی می‌کند.

گرچه در ابتدا، نام کتاب، خواننده را به یاد چراغ جادوی علاءالدین می‌اندازد؛ اما چراغ جادو در این کتاب، در واقع توانمندی‌های پنهان نوجوانان است که از قوه به فعل در می‌آید. نویسنده در این رمان به دغدغه‌های نوجوانان برای رسیدن به آرزوهایشان می‌پردازد.

«ابراهیم حسن‌بیگی» داستان را با توصیف حضور صوفی و پدر و مادرش در جشن گندم آغاز می‌کند و هم‌زمان با این شروع نه چندان جذاب، شخصیت‌های داستان را نیز از زبان قهرمان اصلی آن ـ‌ صوفی ـ معرفی می‌کند.  


ماجراهای زندگی عادی صوفی با یک اتفاق عجیب و غریب دگرگون می‌شود. صوفی چراغ جادویی را پیدا می‌کند که یک بچه‌غول در آن زندگی می‌کند. بچه غول از همان ابتدای آشنایی با صوفی آب پاکی را روی دستش می‌ریزد و می‌گوید که غول چراغ جادویی که همه‌ی آرزوها را برآورده می‌کند، فقط مالِ افسانه‌هاست و بچه‌ها برای رسیدن به آرزوهای‌شان باید تلاش کنند. قدرت جادویی وجود خودشان را بشناسند و از آن استفاده کنند.

«حسن‌بیگی» متولد سال 1336 و دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی است. او مدتی به عنوان کارشناس بخش داستان انتشارات مدرسه مشغول به کار بود و اکنون در مالزی زندگی می‌کند و در آنجا نیز به عنوان نماینده‌ی کانون پرورش فکری با ناشران مالایی مذاکره می‌کند. 

او، هم برای نوجوانان و هم برای بزرگ‌سالان می‌نویسد و از جمله‌ی آثارش برای نوجوانان می‌توان به «جشن گندم»، «مروارید ری»، «عموجان عباس»، «اشکانه» و «غنچه بر قالی» (یکی از 25 جلد کتاب برتر سال 2000 در جهان) اشاره کرد.  

 

منبع: خبرگزاری کتاب ایران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد