کودک یار

معرفی بهترین ها برای کودکان

کودک یار

معرفی بهترین ها برای کودکان

اهمیت شروع ورزش از دوران کودکى

 ورزش کودکان

اکثر تحقیقات اثر فعالیت فیزیکى ر ا در افراد بالغ بررسى کرده اند و کمتر به موضوع کودکان پرداخته اند . در صورتیکه اثرات فعالیت فیزیکى در دوران کودکى همانند بزرگسالى است . کودکان به فعالیت نیاز دارند تا از ان طریق ابراز وجود کنند ، مهارتهایى را بیاموزند تا بر احساس اعتماد به نفس و شایستگى هاى اجتماعى خویش بیفزایند و با انجام مهارتهاى گوناگون حرکتى و بدنى شالوده زندگى فعال بزرگسالى خود را پى ریزى کنند . بریزند و بنابر اهمیت این موضوع کشورهاى پیشرفته جهان معتقدند که پایه هاى اصلى یادگیرى و شخصیت و افراد در دوران کودکى شکل مى گیرد و حرکت و فعالیتهاى بدنى و ورزش به عنوان یک نیاز اسامى براى بهزیستى افراد بشرى و جوامع علمى پذیرفته شده است .

نقش ورزش در رشد مناسب جسمى کودکان

کودک در ابتدا به علت ناتوانى ، متکى به دیگران است اما در او امکان رشد وجود دارد ، تغییر وضعیت او از بى تعادلى و ناتوانى به سوى استقلال عملى بسیار کند است و در طول مراحل صورت مى گیرد و رشد دستگاه عصبى و عضلات و شکل گیرى آنها با گذشت زمان تکامل مى یابد وقتى کودک بیاموزد چگونه دستورالعمل ها و قوانین را اجرا کند با دیگران چگونه همکارى کند ، چگونه نوبت را رعایت کرده و یا از قوانین اطاعت کند و به چه ترتیب با دیگران تشریک مساعى نماید . همگى قواعد اجتماعى و قوانینى هستند که کودک فقط به هنگام بازى و ورزش آنها را فرا مى گیرد ، از طریق ورزش کردن است که کودک خلاقیت ها و مهارت ها و توانمندى هاى جسمى لازم را در زندگى اش تقویت مى کند و بزرگ مى شود .

نقش ورزش در رشد روانى کودکان

یکى از متمایزترین جنبه هاى حیات معنوى هر فرد شخصیت او مى باشد و یکى از گستره ترین عقاید این است که ورزش از راههاى گوناگون در روحیه و شخصیت ورزشکاران اثر مثبت مى گذارد تلاش و کوشش کودکان براى به دست آوردن موفقیت ورزشى اعتماد به نفس او را بالا مى برد و چون ورزش همیشه با پیروزى قرین نیست کودکان با این واقعیت از زندگى آشنا مى شوند و مى فهمند که همیشه نمى توان در هر شرایطى پیروز بود بلکه شکست هم واقعیتى است که باید آن را شناخت و تحمل پذیرش آن را داشت و همین الگوهاى حرکتى و مهارتى در سنین کودکى زمینه ساز اصلى رشد در ابعاد روانى و معنوى است .

تأثیر ورزش در روند یادگیرى کودکان

بازى و ورزش لذت اصلى دوران کودکى است و در عین حال این اولین راهى است که کودک به کمک ان در مورد خودش ، دیگران و دنیاى اطرافش مى آموزد و بسیارى از دانشمندان علوم تربیتى و تربیت بدنى معتقدند که پایه هاى اصلى یادگیرى از حرکت آغاز مى شود و تربیت بدنى را تعلیم و تربیت کل انسان از طریق بدن مى دانند اما تحلیلى وجود ندارد که روشن کند کودکان چگونه یک مهارت را مى آموزند . از آنجائیکه خصوصیات بارز کودکان عضلات ضعیف ، قدرت تمرکز پایین ، حرکات و حالات بچه گانه و انعطاف پذیرى خوب مى باشد ، حوزه تخصص کودک چندان محدود و روشن نیست ، ورزش براى این گروه باید بیشتر جنبه بازى و سرگرمى داشته باشد هر کودکى ممکن است ساعتها در حیاط بازى کند بدون آنکه مشکل خاصى بر او عارض شود ولى وقتى تمرینات سازمان یافته انجام دهد دچار انواع دردهاى زانو ، ساق پا ، پشت پا و .... مى شود .

ویژگیهاى ورزش کودکان

کودکان صرف نظر از هر فرهنگ و ملیتى که داشته باشند و در هر گوشه از دنیا که زندگى کنند بازى مى کنند ، حتى زمانى که از این همه تنوع و دگرگونى در ساخت اسباب بازیها خبرى نبود دیرینه شناسان شواهدى دال بر وجود اسباب بازى در هنگام پیدایش انسانهاى ماقبل تاریخ کشف کرده اند اما اهمیت نقش ان در تکامل هوش کودک بتازگى کشف شده است تحقیقات امروز بر فعالیتهاى بدنى همه جانبه تأکید دارد لازمه آن ایجاد برنامه هاى ورزشى و تشویق کودکان به درگیر شدن در انواع وسیع فعالیتها است کودکان در رقابتهاى ورزشی  و بازى از استعدادهاى نهفته خود مطلع مى شوند اطلاع یافتن فرد از استعدادهاى نهفته خود مى تواند امید او را به موقعیتهاى ورزشى و غیرورزشى افزایش دهد به طور کلى ورزش براى کودکان با هر توانایى و در هر سنى مهم است زیرا پایه خواندن ، نوشتن ، منطق ریاضى و خلاقیت کودک از بازى شروع مى شود .

نقش مادران در تشویق کودکان به ورزش

والدین اولین همبازى کودکانشان هستند و تحقیقات در این زمینه نشان میدهد کودکانى که بیشتر با والدینشان بازى مى کنند از رشد عقلى بیشترى برخوردارند اعتقاد والدین در مورد ورزش ، تشویق مستقیم آنها و مهمتر از آن نقش و نیروى والدین به عنوان الگوى رفتار است که در سطح فعالیت کودکان تأثیر مى گذارد . نقش اولیا در درگیر شدن کودکان در ورزش بسیار حیاتى است و اولیا مى توانند میزان توانایى هاى بچه هاى خود را در رقابتهاى ورزشى بسنجند و بشناسند .

نقش مربیان مهدکودک در ورزش کودکان

بعد از خانواده مربى آموزش دهنده اصلى کودک است کودکانى که بغیر از پدر ، مادر با مربیان مهدکودک بازى و ورزش مى کنند و مى توانند بازیهایشان را با آنها سهیم کنند طبیعتاً از هوش بالاترى برخوردارند . بنابراین مربیان باید شخصیت مطلوب ، هوشمند و قوى داشته باشند و پیشرفت در ورزش به میزان بسیار بستگى به توانائیها و صلاحیت هاى کادر آموزشى و به طور کلى و کیفیت فنى و آموزشى مربیان دارد .

آموزش نرمشهاى مناسب و بازیهاى ورزشى در سنین کودکى

کودکان پس از خواب بیشترین وقت خود را صرف بازى میکنند ،‌کودکان بیشتر به این دلیل به بازى مى پردازند که لذتبخش است و در واقع بخش فطرى از آموزش آنهاست زیرا کودک در بازى مى آموزد و قمست مهمى از شخصیتش تکوین مى یابد کودک در بازى براحتى مى سازد ، خلق مى کند و براحتى مى تواند بازى دیگرى را جایگزین کند . در بازى حوزه تخصص کودک چندان محدود و روشن نیست زیرا کودک براى تسلط یافتن بر بازى به آموزش خاصى نیازمند نیست ، شاید مهمترین تعریف بازى این باشد که: « بازى یک لذت است »

 منبع: Iran Kids ceativity

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد