تازگی به مورد جالبی برخورد کرده ام. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید امروزه گروهی از محققان روان شناسی روشی را ابداع کرده اند که با استفاده از علائم و نشانه ها یا به عبارتی با زبان اشاره بسیاری از چیزهایی که برای زندگی کودکان زیر دو سوال مهم است را به کودکان آموزش می دهند. به این ترتیب که با استفاده از زبان اشاره تقریبا مشابه علائمی که برای ناشنوایان وجود دارد با کودک ارتباط برقرار می کنند به این ترتیب با آموزش این علائم کودکانی که هنوز قدرت تکلم ندارند می توانند با نشان دادن علامتی با دست و بدن خود منظور خود را به ما بفهمانند یا به عبارت دیگر با زبان بی زبانی با ما حرف بزنند.
یکی از مشکلاتی که هر پدر و مادری و از جمله خود من با آن روبه رو هستند این است که نمی توانند منظور و هدف کودک خردسال خود را که هنوز حرف نمی زند متوجه بشوند و بارها و بارها در طول روز کودک به خاطر اینکه نتوانسته آنچه می خواهد را به ما منتقل کند شروع به گریه و زاری می کند و هم خودش و هم والدینش را عصبی می کند.
جالب اینکه با چنین روشی کودک می تواند برای مثال نشان دهد که آب یا شیر یا غذا یا بیسکوئیت می خواهد یعنی برای همه این چیزها نشانه های مجزایی وجود دارد. کودک می تواند به ما بگوید که خوابش می آید یا مثلا توپش را می خواهد حتی برای بسیاری از حیواناتی که در اطراف ما زندگی می کنند مانند گربه و سگ و پرنده نیز علائمی وجود دارد که کودکان به سادگی آنها را یاد می گیرند.
تا زمانی که خودم به چشم استفاده کودکان زیر دو سال از این علائم را ندیده بودم باور نمی کردم ولی حالا حتی پسر خردسال من نیز از چنین علائمی استفاده می کند و ارتباط ما با هم بسیار پیشرفت کرده، کمتر گریه می کند و بیشتر منظورش را به من منتقل می کند.
البته حیف که فعلا چنین امکاناتی به زبان انگلیسی وجود دارد در صورتی که اگر علاقمندانی در کشور ما هم پیدا شوند که چنین علائمی را با زبان فارسی تطبیق دهند استفاده از آن برای همه ایرانی ها ساده تر می شود. اما فعلا تا آن زمان می توان از چنین محصولات صوتی تصویری برای آموزش حتی زبان انگلیسی برای کودکان از سنین بسیار پائین بهره برد و یا آنکه هر والدین علاقمندی علائمی را برای خود طراحی کنند و به فرزندشان آموزش دهند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مجموعه و چگونگی امکان تهیه آن به سایت انگیسی برای همه مراجعه کنید.
با موضوع تنوع زیستی لیدیسه چک به نقاشیهای کودکان ایرانی 8 جایزه داد
نقاشیهای کودکان و نوجوانان هنرمند ایرانی با موضوع "تنوع زیستی" 8 جایزه بینالمللی از کشور چک برای آنها به ارمغان آورد.
به گزارش موج به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سی و هشتمین مسابقهی بینالمللی نقاشی کودکان و نوجوانان لیدیسه در کشور چک دو نشان رُز خود را به "روینا ادب" 3 و نیم ساله و "عسل یاراحمدی" 6 ساله هر دو عضو مرکز آفرینشهای فرهنگی، هنری کانون تهران اهدا کرد.
نشان رُز بالاترین جایزهی این مسابقهی هنری معتبر در عرصهی نقاشی کودکان و نوجوانان است.
در همین حال 6 دیپلم افتخار این رقابت بینالمللی نیز در کارنامهی پر افتخار هنری کودکان و نوجوانان ایرانی ثبت شد.
بر این اساس "امیر عباس خیرخواه" 5 و نیم ساله، "امیر مهدی حیدری" 6 ساله و "سپیده رجبی" 8 ساله همگی اعضای مرکز آفرینشهای کانون تهران و "علی میرحسینی" عضو 6 ساله و "هاتف مجیدیان" عضو 7 ساله مراکز شماره 4 و 5 مشهد موفق به دریافت دیپلم افتخار این رقابت شدند.
دیگر دیپلم افتخار مسابقهی بینالمللی نقاشی لیدیسه چک به حوریا امیری 7 ساله از اراک تعلق گرفت که اثر خود را به صورت انفرادی در این مسابقه شرکت داده بود.
گفتنی است بچههای ایرانی در حالی به موفقیت در این مسابقه دست یافتند که 25132 اثر از 61 کشور جهان به دبیرخانه مسابقه ارسال شده بود و سهم اعضای مراکز کانون از این میان 174 اثر بود.
منبع: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان