کودک یار

معرفی بهترین ها برای کودکان

کودک یار

معرفی بهترین ها برای کودکان

کاغذ را به فهرست کالاهای اساسی بازگردانید

کاغذ را به فهرست کالاهای اساسی بازگردانید

نامه‌ی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی

 

به نام پروردگار کودکی


جناب آقای دکتر بهمنی، رئیس محترم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران


با سلام و احترام


این موضوع نیازی به اثبات ندارد که اقتصاد نشر با ساختار فرهنگی ما پیوندی ناگسستنی دارد و به همین دلیل هر آسیبی که متوجه اقتصاد نشر باشد، حوزه‌ی فرهنگ متأثر از آن خواهد شد.

با مقایسه‌ی آماری نسبت به سال‌های گذشته و همین‌طور شواهد انکارناپذیر باید اذعان کنیم اکنون روال عادی نشر کتاب مختل شده و بسیاری از آثاری  که نویسندگان و پدیدآورندگان به ناشران ارائه می‌دهند، به دلیل گرانی کاغذ و نداشتن صرفه‌ی اقتصادی پذیرفته نمی‌شوند و حتی آثاری که در نوبت تجدید چاپ قرار گرفته بودند، از این امکان محروم شده‌اند.

اگرچه مشکل گرانی غیرقابل‌توجیه کاغذ علت‌های متعددی می‌تواند داشته باشد، اما طبق اظهارنظر کارشناسان اقتصادی کنار گذاشتن کاغذ تحریر از فهرست کالاهای مشمول سهمیه‌ی ارزی نقشی تعیین‌کننده در گرانی بی‌رویه‌ی آن داشته است.

توقع این بود در طول این سال‌ها با اعمال مدیریت صحیح و سرمایه‌گذاری‌های بیش‌تر تولید داخلی کاغذ آن‌چنان پررونق می‌بود که نیازی به واردات آن نباشد، اما در شرایطی که تولید داخلی پاسخگوی نیازهای صنعت نشر نیست، نمی‌توان به حمایت‌های ارزی از واردات کاغذ بی‌توجه بود.

برای اهالی قلم و اصحاب فرهنگ قابل توجیه نیست که به‌طور مثال توتون، سیگار برگ، کاغذ سیگار، و کاغذ دیواری در فهرست کالاهای مشمول سهمیه ارزی باشند، اما از کاغذ تحریر به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه‌ی صنعت نشر غفلت شده باشد.

درحالی‌که مصرف سرانه‌ی کاغذ یکی از معیارهای توسعه‌ی فرهنگی به‌شمار می‌رود، اهالی قلم و اصحاب فرهنگ انتظار دارند کاغذ تحریر به فهرست کالاهای اساسی بازگردد و مشمول همان حساسیت‌ها دانسته شود. درغیراین‌صورت بیم آن می‌رود با رکود بیش از پیش اقتصاد نشر، زیان‌های جبران‌ناپذیری به حوزه‌ی فرهنگ وارد شود و در این مورد خواسته‌ی روشن و مشخص اهالی قلم و اصحاب فرهنگ این است که کاغذ به فهرست کالاهای اساسی بازگردانیده شود.

                                                                                  با احترام

                                                                       انجمن نویسندگان کودک ونوجوان

                                                                                  مهرماه  1391


رونوشت:

- حجت‌الاسلام والمسلمین جناب مرتضی آقاتهرانی، رئیس محترم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

- جناب آقای دکتر اسماعیلی، سرپرست محترم معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


منبع: نویسک

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد