کودک یار

معرفی بهترین ها برای کودکان

کودک یار

معرفی بهترین ها برای کودکان

شب ادراری کودکان

شب ادراری کودکان 

 

چرا بچه ها رختخواب خود را خیس می کنند؟

خیلی از بچه ها تا سن ۵ سالگی خود، حتی بالاتر رختخواب خود را خیس می کنند.در اغلب موارد، علت جسمانی است و یک خطا و گناه از بچه نیست.مثانه بچه ممکن است خیلی کوچک باشد.

ویا میزان ادراری که در خلال شب تولید می شود آنقدر زیاد باشد که مثانه نتواند آن را نگه دارد.در نتیجه مثانه پر می شود قبل از اینکه شب به سر آید.

برخی بچه ها خواب های عمیق تری دارند یا زمان بیشتری طول مکشد که کنترل مثانه را یاد بگیرند.بچه ها رختخواب خود را به عمد خیس نمی کنند.

خیس کردن رختخواب یک مشکل پزشکی است، نه یک مشکل رفتاری. سرزنش و تنبیه کمکی به بچه در خشک نگه داشتن خود نمی کند.

شب ادراری ممکن است امری جاری در یک خانواده باشد. اگر هر دو والدین مانند فرزندان شب ادراری دارند، بچه آنها احتمالا مشکل مشابه را دارد.

اگر فقط یکی از والدین تاریخچه شب ادراری را دارد، بچه حدود ۵۰-۵۰ شانس داشتن مشکل را دارد. برخی بچه رختخواب خود را خیس می کنند حتی اگر والدین چنین کاری را قبلا نداشته اند.

خیس کردن رختخواب ممکن است به علت یک عفونت یا بیماری عصبی باشد.کودکان با بیماری عصب اغلب در روز هم خود را خیس می کنند.

بچه ای که برای چند ماه یا حتی سال خشک بماند ممکن است به خیس کردن مجدد برگردد.علت ممکن است استرس های هیجانی باشد، مانند از دست دادن یک چیز دوست داشتنی، مشکلات در مدرسه، یک برادر و خواهر جدید، یا حتی تعلیم و آموزش خیلی زود.

چطور می توانیم در خشک نگه داشتن بچه خود کمک کنیم؟

پاسخ فوق العاده ساده است. قبل از خواب به بچه ها نوشیدنی ندهید. از دادن نوشیدنی های حاوی کافئین، مانند کولا یا چای خودداری کنید.این نوشابه ها تولید ادرار را زیاد می کنند.به بچه خود یک نوشیدنی با غذای اصلی بدهید.برای او شرح دهید که آن آخرین نوشیدنی خواهد بود که قبل از رفتن به رختخواب می نوشد.مطمئن شوید که بچه شما قبل از رفتن به رختخواب از دستشویی استفاده کند.خیلی از بچه ها ممکن است هنوز رختخواب را خیس کنند ولی این قدم ها برای شروع بود.

بچه شما ممکن است احساس بدی در مورد خیس کردن رختخواب داشته باشد. به بچه خود اجازه دهید که بداند که او مقصر نیست. به او کمک کنید که ملحفه های خیس را برداشته و در ماشین لباسشویی بریزد، اما این را به عنوان تنبیه نسازید.حمایت کننده باشید.فرزند خود را برای شب های خشک تحسین کنید.

شکیبا باشید. بیشتر بچه ها از خیس کردن رختخواب خارج می شوند. برخی بچه ها زمان بیشتری نسبت به دیگران طول می کشد.

آیا باید فرزند خود را به یک دکتر برد؟

اگر بچه شما کمتر از ۵ سال دارد، در مورد خیس کردن رختخواب نگران نباشید. بچه های زیادی تا سن ۷ سالگی شب ها خشک نمی مانند،بیشتر بچه ها زودتر به مرحله خشک بودن می رسند. یک فقره خیس کردن نبایستی موجب زنگ خطر باشد، حتی در یک کودک بزرگتر.

اگر کودک شما ۷ساله یا بزرگتر است و بیش از ۲ تا۳ بار در هفته رختخواب را خیس می کند، پزشک قادر به کمک است. اگر هر دو شب و روز خیس کردن بعد از سن ۵ سالگی اتفاق افتد، فرزند شما باید یک پزشک را ملاقات کند قبل از سن ۷ سالگی 

پزشک سئوالاتی در مورد سلامت فرزند شما و مشکلات خیس کردن خواهد پرسید. از فرزند شما خواسته خواهد شد که یک نمونه ادرار بدهد.پزشک نمونه ادرار را برای عائم عفونت نگاه می کند. با آزمایش واکنش ها در ساق ها و پاها ، پزشک می تواند برای صدمات عصبی چک کند.بعضی اوقات خیس کردن رختخواب می تواند علامتی از بیماری قند(دیابت) باشد، وضعیتی که موجب ادرار مکرر می شود.

اگر بچه شما یک عفونت دارد، پزشک می تواند دارو تجویز کند.در بیشتر موارد، پزشک در می یابد که کودک سالم و سلامت است. اگر کودک شما اساسا سالم باشد، تنوعی از راه ها در دسترس است برای کمک به بچه شما در راه توقف خیس کردن خود.

چه درمان هایی می تواند کمک به فرزند شما در جهت خشک ماندن کند؟

در مورد راه های کمک کننده با پزشک خود صحبت کنید، انتخاب های زیادی موجود است. به فرزند خود اجازه دهید انتخاب کند کدام یکی را امتحان کند.

تربیت مثانه

تربیت مثانه کمک به بچه شما می کند که ادرار را طولانی تر نگه دارد.بنویسید که در چه زمان هایی بچه شما در طول روز ادرار می کند. بعد زمان های بین رفتن به توالت را بیرون آورید. بعد از یک یا دو روز، فرزند خود را وادار به سعی در انتظار به مدت ۱۵ دقیقه اضافی قبل از استفاده از دستشویی کنید.

اگر بچه شما معمولا در ساعت ۳۰/۳ دقیقه از دستشویی استفاده می کند او را وادار کنید تا ۴۵/۳ دقیقه منتظر بماند. به آهستگی زمان را طولانی تر و طولانی تر کنید.این روش برای بچه هایی طراحی شده است که با مثانه کوچک هستند.آن کمک به مثانه می کند که کش آید و مقدار بیشتری ادرار در خود نگه دارد. صبور باشید.تربیت مثانه ممکن است چندین هفته طول بکشد، حتی چند ماه ها.

زنگ نم

یک زنگ کوچک هشدار نم می توان در تخت بچه یا زیر ملحفه قرار داد.زنگ با اولین قطره های ادرار شروع به زدن میکند. صدا بچه را بیدار می کند.فرزند شما می تواند جریان ادرار را قطع کند، بیدار شود، و از دستشویی استفاده کند.بیدار شدن همچنین یاد می دهد چطور یک مثانه پر احساس می شود.

دارو

دو نوع دارو برای درمان خیس کردن رختخواب در دسترس است. یک دارو سرعت ساختن ادرار توسط بدن را آهسته تر می کند.داروی دیگر کمک به شل شدن مثانه و نگهداری بیشتر ادرار می کند.این داروها معمولا خوب کار می کنند.به یاد داشته باشید که خیس کردن ممکن است برگردد وقتی که مصرف دارو توسط فرزند شما قطع شود.اگر این اتفاق افتاد، فرزند خود را بر دارو بگذارید برای مدت بیشتری که کمک کننده است. 

نکاتی که باید به یاد داشت 

- به صورت طبیعی، بچه های سالم ممکن است خود را خیس کنند.

-  خیس کردن رختخواب ممکن است علامتی از عفونت یا دیگر مشکلات باشد.

- خیلی از بچه ها تا سن ۵ سالگی شب ها خشک می مانند. دیگران ممکن است بیشتر طول بکشد تا خشک بمانند.

- تنبیه و سرزنش کمکی به بچه برای توقف خیس کردن رختخواب نمی کند.

- اگر فرزند شما ۷ ساله یا بزرگتر است و بیش از ۲ تا ۳ بار در هفته رختخواب خود را خیس می کند، یک پزشک ممکن است قادر به کمک باشد.

- درمان شامل تربیت مثانه، زنگ شب ادراری و داروها است.

-  بیشتر بچه ها از شب ادراری به صورت طبیعی بیرون می آیند. 

 

منبع: سایت پزشکان ایران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد