کودک بسیاری از نقشهای اجتماعی را میتواند از طریق بازیهای محلی یادبگیرد و به ایفای آنها بپردازد.
- امروزه پژوهشگران مسائل اجتماعی، به این نتیجه رسیدهاند که با رواج و تقویت بازیهای سنتی و محلی میتوان ریشهی بسیاری از ناهنجاریهای اجتماعی را خشکانید و از میزان جرم و جنایت جامعه کاست. همچنین روانشناسان و روانکاوان بهمنظور درمان ناملایمات روحی و مشکلات روانی، به بازیهای محلی متوسل میشوند چون بسیاری از بازیهای محلی، از هیجانات منفی روحی میکاهد.
- متخصصان تغذیه بهمنظور تنظیم برنامهی رژیم غذایی کودکان میتوانند انجام بازیهای محلی را برای این دسته از کودکان بیمار توصیه کنند. بسیار مشاهده شده کودکانی که در تغذیه مشکل داشتند و یا صبحانه نمیخوردند، با شرکت در فعالیتهای تفریحی و جمعی آموزشگاه و یا شرکت در بازیهای گروهی، رو بهسوی غذا آوردهاند و از رژیم غذایی مناسبی برخوردار شدهاند. در مناطقی که هنوز بازیهای محلی رواج دارد، خواب کودکان، منظم میباشد و شبها بهخاطر تخلیهی انرژی زائد بدن، زود به رختخواب میروند و صبح با خواب کافی و سرحال از رختخواب بیرون میآیند و این عامل میتواند در یادگیریهای آموزشگاهی، نقش بهسزایی داشته باشد.
- بازیهای رایانهای امروزی، دارای هیجانات منفی میباشند و همچنین در اینگونه بازیها، جوشش و کوشش معنایی ندارد. بیشترین تحرک در این بازیها، 2سانتیمترِ دست بازیکننده میباشد که موس رایانه را جابهجا میکند اما بازیهای سنتی، باعث تخلیهی انرژی منفی بدن کودکان شده و بسیاری از بیماریها را از انسان دور میکند. برای مثال بیماریهای قند، چربی و غلظت خون، از طریق تحرکات هیجانی از بین میرود و بازیهای محلی میتواند این نقش را بهعهده بگیرد.
- بازیهای محلی نسبت به بازیهای رایانهای و بیتحرک امروزی، از شور و نشاط بسیاری برخوردار است و همین شادی و نشاط، باعث سلامت روحی کودکان میگردد. برای مثال بازی «سیاهکردن» (نوعی دلقکبازی) شادی وصفناپذیری بههمراه دارد.
- هماهنگی اعضای بدن در انجام مطلوب یک عمل، شرط ضروری است و تعدادی از بازیهای سنتی میتواند این شرط را تقویت کند. اگر به قوانین بازی «گردو و فندق» آشنا باشیم، شاهد آن هستیم که برای برندهشدن در این بازی، هماهنگی مغز، چشم، دستوپا و میزان دایرهی دید یک فرد لازم است و این بازی، در تقویت هماهنگی اعضای بدن مؤثر میباشد. درمانگرانِ اختلالات یادگیری، برای درمان و رفع مشکلات یادگیری، معتقدند برخی بازیها و سنتهای محلی، به اینمنظور بسیار مفید هستند. برای مثال بازی «یکقلدوقل» در درمان بدخطی و نارسایی کودکان، بسیار مؤثر است. برخی از بازیهای محلی میتوانند در ایجاد تمرکز حواس و تقویت آن، نقش بهسزایی داشتهباشند. برای نمونه به اثبات رسیده بازی «کلاغپر» در تقویت و ایجاد تمرکز حواس مفید است چراکه حواس بازیکننده در طول زمان بازی، جمع است تا با شنیدن نام چیزهایی که پر ندارند، نباید دستش را بالا ببرد.
- امروزه صاحبنظران تعلیم و تربیت به این نتیجه رسیدهاند که برای آموزش بسیاری از مفاهیم و موضوعات، بازیهای سنتی و محلی میتوانند بهترین و مطمئنترین ابزار و شیوهی آموزش باشند، بههمین دلیل، در کتابهای درسیِ دورهی ابتدایی، انجام بسیاری از بازیهای سنتی و محلی، سفارششده و حتی در لیست ارزشیابی برخی درسها، انجام صحیح بازی، نمرهی خاص خود را دارد.
برای نمونه کودک در بازی، نقش پدر یا مادر را یاد گرفته و تمرین میکند. همچنین پرورش و تقویت حس نوعدوستی و تعاون کودکان در حین برخی بازیهای سنتی و محلی انجام میگیرد.
منبع: ایران پردیس
سلام، با یک مطلب از کودک آزاری به روزم!!!!
یک مطلبی در شرق دیدم که اگر در وبلاگت قرار دهی بد نیست! لینک مطلب:
http://sharghnewspaper.ir/News/90/03/22/2282.html
(خواستی این نظر را هم حذف کن!)