کودک یار

معرفی بهترین ها برای کودکان

کودک یار

معرفی بهترین ها برای کودکان

معرفی کتاب: بازی های مشارکتی

 

کتاب بازی های مشارکتی

بازی های مشارکتی 

تالیف: فرشته سبحانی 

تصویرگر: شهرزاد جعفری تهرانی 

نشر: آموزش

این باور غلط که ما مردم تکرو هستیم و هرگاه که بخواهیم دسته جمعی دست به کاری بزنیم با شکست روبرو می­شویم؛ دیرزمانی در حافظه جامعه ما ماندگار شده بود، اما به تدریج با پیشرفت علم این تئوری محکوم به شکست شد. در زمانی که بازیهای میدانی در ایران رونق چندانی نداشت دلمان به چند مدالی که کشتی گیران یا وزنه­برداران نصیبشان می­شد خوش بود، اما امروزه جوانان ما ثابت کرده­اند که در بازیهای مشارکتی نیز حرفهای زیادی برای گفتن داریم.
کتاب مفید بازی های مشارکتی می­خواهد به ما ثابت کند که روح همکاری و تعاون را باید از همان کودکی در اندیشه آنها جا انداخت و ترس و وحشت را با جمع بودن با تمرین­های شاد از روح آنها زدود.
«اما انگیزه اصلی انتشار این کتاب ارائه بازی­هایی برای کودکان است که در آنها بر ایجاد و افزایش مهارت­های اجتماعی و توجه به مشارکت و برقراری ارتباط با گروه تأکید شده است. همچنین به منظور هر چه کاربردی­تر کردن بازیها و سهولت در اجرای آنها با توجه به عناصر فرهنگی موجود در جامعه امروز بازیها در چند مهدکودک تهران به وسیله مؤسسه توسعه مهارت­های کودکان (اتم) اجرا شده است»
در مقدمه زیبای مترجم آمده است:
«دوست داریم که فرزندانمان چگونه و در چه محیطی بازی کنند؟ محیطی تهدیدآمیز و سرشار از رقابت؟ یا محیطی امن و سرشار از مشارکت؟ دوست داریم فرزندانمان از فرایند بازی لذت ببرند یا نگران نتیجه بازی باشند؟ دوست داریم آنچه کودکانمان از بازی می­آموزند سرمشقی منطبق بر ارزشهای ما در زندگی باشد یا ارزش­هایی را الگو قرار می­دهیم ولی ضد آن ارزشها او را در بازی تربیت می­کنیم؟»
از بازی تعاریف گوناگونی ارایه شده است از آن جمله «بازی تفکر کودک است» و یا «تأثیر طبیعی بازی در  دوران کودکی این است که کودک با بازیهای نمادین، نقش­های متنوعی را ایفا می­کند که در سالهای بعدی محور هویت او می­شود» و ما امیدواریم که کودکانمان با انجام این بازیها ارزشهایی چون همکاری، مشارکت، مشورت و مانند آن را تجربه کنند و در زندگی خود متجلی سازند بازیهایی که در کتاب بدان پرداخته شده است عبارتند از:
سالاد میوه، مهمانی، دوست من کمکم کن، تعادل کتاب، پانتومیم، زنجیره سازی، گروه به چند، تشکر، یارکشی، عکس یادگاری، دستش ده، پازل، قاطی کن، جدا کن، بازی با چوب کبریت، فوت من، فوت تو، تعادل توپ، صندلی بازی، بپر، بپر، خیلی بپر، تکمیل تصویر، نشانه­گیری، قصه­گویی، کتاب سازی، نقاشی گروهی، نقاشی بر پشت، رنگ­آمیزی، کجا بودی، مراقبت از طبیعت، دو مچ، یک مچ، پرنده پرواز کن، آب زندگی، توپ بازی بدون دست، به من اعتماد کن، درست یا غلط، لی لی دسته جمعی، شبکه خانواده، نقاشی بکش، پازل درست کن، رو به بیرون، گره و شکل سازی.
منبع: روزنامه عصر مردم 

برای اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به سایت: زبان زندگی 

 

--- 

متاسفانه نویسنده کتاب خانم فرشته سبحانی در تاریخ ۲۴/۱۱/۹۰ بعد از تحمل یک دوره بیماری درگذشتند.مراسم یادبود ایشان روز پنجشنبه27 بهمن برگزار می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد