کودک یار

معرفی بهترین ها برای کودکان

کودک یار

معرفی بهترین ها برای کودکان

یونسکو

 لوگو یونسکو
 یونسکو در یک نگاه
سازمان‌ تربیتی،‌ علمی ‌و ‌فرهنگی ‌ملل ‌متحد (یونسکو) در چهارم نوامبر 1946 تأسیس شد، و شانزدهم نوامبر 1946، چهل و شش کشور از جمله ایران اساسنامة آن را امضا کردند. یونسکو در بند اول اساسنامة خود، هدف از تشکیل این سازمان را چنین بیان می‌دارد: کمک به استقرار صلح و امنیت از طریق ترویج همکاری‌ میان ملت‌ها در زمینه‌های آموزش، علوم و فرهنگ به منظور افزایش احترام همگان به عدالت، حاکمیت قانون، حقوق بشر و آزادی‌های اساسی برای همه، بدون توجه به تفاوت‌های نژادی، جنسیت، زبان و مذهب، مطابق با منشور ملل متحد.
 یونسکو برای اینکه بتواند اهداف خود را در قرن بیست و یکم تحقق بخشد، می‌کوشد چالش‌ها و پیامدهای جهانی شدن را با همة پیچیدگی‌هایش درک کند و به تعیین راهبردها و خط‌مشی‌هایی از مواضع فرارشته‌ای، میان‌رشته‌ای و بین فرهنگی بپردازد که همگان ـ به ویژه کشورهای توسعه نیافته و قشرهای محروم جامعه ـ از دستاوردهای آن بهره‌مند شوند.


یونسکو چارچوبی را برای بررسی مشکلات جهانی انسان بر اساس برابری کشورهای عضو ارائه می‌دهد که بر مبنای اصول جهان شمول، تنوع و کرامت انسانی استوار شده است. این سازمان به طور جدی در پی تقویت ارکان منسجمی است که صلح، توسعة پایدار و حقوق بشر را تشکیل می‌دهد و در زمینة فقرزدایی، و ترویج گفت‌وگو میان تمدن‌ها، فرهنگ‌ها و مردم مشارکت می‌کند. 

دستور کار و اولویت‌ها 

آموزش:
یونسکو از بدو تشکیل تاکنون برای بهبود و ارتقای امر آموزش در جهان از طریق مشاوره‌های فنی، معیارگذاری، طرح‌های ابتکاری، ظرفیت‌سازی و شبکه‌ای کردن نهادهای آموزشی فعالیت می‌کند. اولویت‌های آموزشی یونسکو عبارت است از :
- آموزش پایه برای همه با تأکید بر سوادآموزی، آموزش پیشگیری از HIV/AIDS و آموزش معلمان؛
 - آموزش متوسطه، آموزش فنی و حرفه‌ای و آموزش علم و فناوری؛
 - آموزش عالی. 

علوم‌ طبیعی:
یونسکو در این حوزه، به توانمندسازی ظرفیت کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته در زمینة علوم، مهندسی و فناوری کمک می‌کند و چند برنامة بین‌المللی را برای شناخت، ارزیابی و مدیریت بهتر نظام‌های زمین طراحی کرده است.
اولویت‌های یونسکو در مورد علوم طبیعی: 
-    آب و بوم‌سازگان‌های وابسته؛ اقیانوس‌ها ؛
-    ظرفیت‌سازی در علوم پایه و مهندسی، تدوین سیاست‌های علمی و ترویج فرهنگ حفاظت؛
-    ارتقای کاربرد علوم، مهندسی و فناوری‌های متناسب برای توسعة پایدار؛
-    مدیریت و استفاده از منابع طبیعی، آمادگی برای مقابله با بلایای طبیعی و کاهش اثرات زیانبار آن‌ها و منابع تجدیدپذیر انرژی. 

علوم‌انسانی و اجتماعی:
این بخش از علوم، نقشی اساسی در شناخت و تفسیر فضاهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایفا می‌کنند و با شناسایی روند تغییرات و تحولات، محورهای عمل و فعالیت سازمان را مشخص می‌نمایند. اولویت‌های یونسکو در زمینة علوم اجتماعی و انسانی:
-    اخلاق علم و فناوری با تأکید بر اخلاق زیستی؛
-    ارتقای حقوق بشر و مبارزه با تمامی اشکال تبعیض، نژادپرستی، بیگانه هراسی و نابردباری‌های وابسته؛
-     فلسفه، علوم انسانی، دموکراسی و گسترش امنیت انسانی؛
-     مدیریت تحولات اجتماعی . 

فرهنگ:
احترام به فرهنگ‌ها و حفظ آن‌ها و تضمین اینکه فرهنگ‌های مختلف به یکدیگر احترام گذارند و برای حفظ یکدیگر بکوشند، به گونه‌ای که در عین تعامل و نزدیکی، تنوع و وحدت آنها حفظ شود، به عهدة یونسکو و شرکای آن است.
اولویت‌های یونسکو در زمینة فرهنگ:
-    ترویج تنوع فرهنگی با تأکید ویژه بر میراث فرهنگی معنوی و مادی؛
-    سیاست‌گذاری‌های فرهنگی و درک و گفت‌وگوی بین مذهبی و بین فرهنگی؛
-    صنایع فرهنگی، خلاقیت‌ها و بیان‌های هنری. 

ارتباطات و اطلاعات:
برنامة ارتباطات و اطلاعات ملهم از اساسنامة یونسکو است که سازمان را ملزم به ترویج جریان آزاد عقاید از طریق کلام و تصویر کرده است. هدف اصلی یونسکو ایجاد جامعه‌ای دانش مدار بر اساس دسترسی آزاد به اطلاعات و توجه به همة ابعاد اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی مربوط به ارتباطات و اطلاعات در چارچوب توسعة پایدار است.
اولویت‌های یونسکو در مورد ارتباطات و اطلاعات:
- توانمندسازی مردم از طریق دسترسی به دانش و اطلاعات با تأکید ویژه بر آزادی بیان؛
ـ توسعة ارتباطات؛
ـ گسترش کاربرد فناوری‌های جدید اطلاعاتی و ارتباطی در حوزه‌های آموزش، علوم و فرهنگ. 

مقر یونسکو در پاریس فرانسه


شبکه‌های تخصصی یونسکو
تحقق وظایف و کارکردهای یونسکو، مستلزم ایجاد نوعی همکاری و هماهنگی بین نهادها و شبکه‌های متفاوت اجتماعی است. یونسکو برای ترویج ایده‌ها و ارزش‌های خود، شبکه‌هایی را در سطوح ملی، محلی و بین‌المللی گرد هم آورده که عبارت است از :  
- کمیته‌های مشورتی و شوراها و کمیسیون‌های بین‌المللی و بین‌الدولی: این کمیته‌ها با مشارکت کشورهای عضو یونسکو در حوزه‌های خاص تشکیل می‌شوند و وظیفة مدیریت، برنامه‌ریزی و نظارت بر اجرای برنامه‌ها را در جهان بر عهده دارند. عنوان برخی از این کمیته‌ها و شوراها به این قرار است: کمیتة بین‌الدول تربیت‌بدنی و ورزش، شورای دفتر بین‌المللی آموزش، شورای بین‌الدول برنامة بین‌المللی آب‌شناسی، شورای هماهنگی بین‌المللی برنامة انسان و کرة مسکون، کمیتة بین‌الدول استرداد اموال فرهنگی، شورای بین‌الدول برنامة بین‌المللی توسعة ارتباطات، شورای بین‌الدول برنامة اطلاع‌رسانی برای همه، شورای بین‌الدول برنامة مدیریت دگرگونی‌های اجتماعی و کمیتة بین‌الدول اخلاق زیستی.  
- مراکز، مؤسسات و باشگاه‌های یونسکو: این بخش از شبکه‌ها در 100 کشور جهان به ترویج افکار و عقاید یونسکو می‌پردازد و فعالیت‌های آن را غنا  می‌بخشد. اکنون 4000 واحد باشگاه، و 100 مرکز و مؤسسة یونسکو در سراسر جهان فعال است. 
- مدارس مرتبط با یونسکو: این مدارس به جوانان کمک می‌کنند که برداشت‌های خود را در مورد بردباری و تفاهم بین‌المللی توسعه بخشند. در حال حاضر 7900 باب مدرسة یونسکو در 176 کشور جهان دایر است. 
- سازمان‌های غیر دولتی: بیش از نیم قرن است که یونسکو با این‌ سازمان‌ها متناسب با زمینه‌های فعالیت خود همکاری می‌کند که در مسیر تحقق اهداف و برنامه های سازمان و انتشار ایده‌های اخلاقی و معنوی آن در جامعة مدنی گام برمی‌دارد. یونسکو با 305 سازمان غیر دولتی بین‌المللی و 270 نهاد و بنیاد مشابه در جهان، مناسبات رسمی دارد. 
- کرسی‌های یونسکو و شبکه‌های دانشگاه‌های همزاد: این بخش، شامل نهادها و شبکه‌هایی است که تحقیق، تعلیم و توسعه را در آموزش عالی پیرامون یک موضوع خاص در جهان، تشویق و ترویج می‌کند. در حال حاضر یونسکو دارای 618 کرسی و 60 شبکه دانشگاهی است. 
- مجالس قانونگذاری: مجالس قانونگذاری کشورها نقش مهمی در تعیین مناسبات کاری دولت‌ها با کشورهای دیگر و مؤسسات محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای ترویج صلح و توسعة پایدار دارد. 
-رسانه‌ها: این بخش روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و متخصصان رسانه‌های دیداری و شنیداری را در بر می‌گیرد که در انتقال پیام‌های یونسکو به مخاطبان جامعة مدنی تأثیر فراوان دارد.
بخش خصوصی: شبکه‌های بخش خصوصی شامل برخی از مؤسسات و بنگاه‌های اقتصادی خصوصی، بنیادها و سازمان‌های تجاری است که برای نیل به اهداف و آرمان‌های یونسکو تلاش می‌کنند.   
نظرات 1 + ارسال نظر
مهتاب یکشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 09:59 ق.ظ http://mahtabmiss.blogfa.com

سلام کودکیار عزیز
مرسی ازکامنت
ومرسی از مطالب زیباتون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد