کودک یار

معرفی بهترین ها برای کودکان

کودک یار

معرفی بهترین ها برای کودکان

واگذاری حضانت کودکان بد سرپرست تسهیل می شود

 حضانت کودکان بدسرپرست

گروه اجتماعی: مدیرکل دفتر امور شبه خانواده سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد: با توافق سازمان بهزیستی و قوه قضاییه «اصلاح قانون فرزند خواندگی» نهایی شده و برای تصویب به مجلس ارایه می شود.
دکتر نبی الله عشقی ثانی افزود: براساس قانون فعلی فرزند خواندگی، امکان واگذاری حضانت به غیر برای کودکان دارای والدین فاقد صلاحیت لازم، وجود ندارد و این کودکان مجبور به زندگی دایم در مراکز شبانه روزی بهزیستی هستند که در قانون پیشنهادی فرزند خواندگی ،این امکان فراهم شده است.
وی تصریح کرد: همچنین در شرایط کنونی کودکان با داشتن جد پدری حتی اگر وی توانایی و یا تمایل نگهداری نوه خود را نداشته باشد نمی توانند به فرزندخواندگی سپرده شوند که پیشنهاد اصلاح این مورد نیز ارایه شده است.
به گفته عشقی ثانی همچنین این امکان برای کودکانی که پدر رهایشان کرده است نیز فراهم شده است.
به گزارش ایسنا، وی با اشاره به حجم زیاد خانواده های متقاضی پذیرفتن فرزند خواندگی خاطرنشان کرد: هم اکنون حدود ۳ برابر کودکان دارای شرایط واگذاری، خانواده های متقاضی پذیرش فرزند خواندگی داریم. البته نگرانی ما از بابت کودکانی است که به دلیل محدودیت های قانونی، از کانون گرم خانواده محروم می شوند.
مدیرکل دفتر امور شبه خانواده بهزیستی با اشاره به این که در اغلب کشورها شرایط سلب صلاحیت نگهداری فرزند از خانواده و به تبع آن واگذاری حضانت به خانواده متقاضی بسیار سهل تر از کشور ماست، به ایسنا گفت: در قانون جدید پیشنهاد شده که امکان واگذاری حضانت به زنان مجرد نیز فراهم شود.
عشقی ثانی با اشاره به این که از ۱۵ هزار کودک تحت پوشش سازمان بهزیستی، ۷ هزار و ۵۰۰ کودک و نوجوان در مراکز خانه کودک و نوجوانان (شبه خانواده) در سراسر کشور نگهداری می شوند، به ایسنا گفت: این تعداد از کودکان که ۲۰ درصد آنان زیر ۶ سال، ۳۳ درصد بین ۶ تا ۱۲ ، ۳۶ درصد بین ۱۲ تا ۱۸ سال و مابقی بالای ۱۸ سال سن دارند، در ۳۸۰ مرکز سراسر کشور نگهداری می شوند که از این تعداد ۲۱۹ مرکز غیردولتی و ۱۶۱ مرکز دولتی است.
وی به خبرگزاری دانشجویان ایران گفت: والدین ۲۰ درصد کودکان این مراکز صلاحیت نگهداری آنان را نداشته اند، ۱۵ درصد کودکان فاقد پدر و مادر، ۱۵ درصد کودکان رهاشده و همین میزان نیز فرزندان طلاق هستند و مابقی به دلایل دیگر از قبیل بیماری صعب العلاج والدین در این مراکز نگهداری می شوند.
عشقی ثانی تاکید کرد: هزینه نگهداری ماهیانه کودکان و نوجوانان در مراکز شبه خانواده حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است که صرف حقوق کارمندان، اجاره ساختمان، تعمیرات، هزینه غذا و پوشاک و دانشگاه آنان شده و پیش بینی می شود که این مبلغ در سال آینده به ۳ میلیون ریال افزایش یابد. 

منبع : همشهری آنلاین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد