کودک یار

معرفی بهترین ها برای کودکان

کودک یار

معرفی بهترین ها برای کودکان

معرفی: خانه کودک ناصر خسرو

 معرفی خانه کودک ناصرخسرو 

خانه کودک ناصرخسرو

یکی از طرح های انجمن، آموزش و توانمند سازی کودکان در وضعیت دشوار با تأکید بر کودکان آسیب پذیر شهری است. خانه کودک ناصرخسرو یکی از پروژه های انجمن در قالب طرح مذکور می باشد که بخشی از  منطقه 12 (محلات ناصرخسرو، پامنار و بازار تهران) را در بر می گیرد.

گروه هدف این مرکز کودکان و نوجوانان (زیر 18سال) هستند. همچنین کلیه افرادی که در ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با گروه هدف باشند، مانند والدین و مربیان را شامل می شود.

 اهداف

- ارتقاء سطح دانش و آگاهی گروه های هدف نسبت به حقوق کودکان، بهداشت فردی، روانی و حقوق شهروندی.
- تغییر نگرش و رفتار گروه هدف نسبت به حقوق کودکان.
- ایجاد حس مسئولیت بین مردم منطقه و گروهای هدف نسبت به محیط خود و تشویق به مشارکت در مسائل اجتماعی در جهت تغییر نگرش با مد نظر داشتن کنوانسیون حقوق کودک.

برنامه ها  

1. آموزش:
برنامه های آموزشی این طرح با هدف توان افزایی کودکان و کسب مهارتهای زندگی شامل کلاس های آموزشی مهد کودک و پیش دبستانی، کلاسهای تقویتی از ابتدایی تا کنکور، کلاس های حرفه آموزی شامل خیاطی، آرایشگری، کامپیوتر و کلاس های آموزشی زبان، آموزش خانواده (مادران) و برگزاری اردوهای آموزشی–تفریحی برای کودکان از برنامه های این طرح است.
2. بهداشت و سلامت:
- آموزش و ارتقای بهداشت جهت حفظ سلامت کودکان در مقابل امراض و بیماری ها (برگزاری کلاس های آموزشی بهداشت فردی، بهداشت روانی و...)
- بیماریابی و ارجاع کودکان به مرکز درمانی تخصصی
- تلاش در جهت شناسایی امکانات درمانی رایگان و کم هزینه
- احداث پایگاه بهداشت توسط مرکز بهداشت شرق تهران با هدف تنظیم خانواده و پایش رشد کودکان
3. مددکاری:
- تشکیل پرونده مددکاری برای کودکان و الویت بندی نیازهای آنان و ارجاع آنها به مراکزذیصلاح و پیگیری تا رفع مشکل کودکان.
- تلاش برای پیگیری حضانت و تهیه شناسنامه برای کودکان فاقد شناسنامه
- تلاش برای بهبود وضعیت کودکان در زمینه های آموزشی و رفاهی (کودکان بازمانده از تحصیل)
4. روابط عمومی:
به منظور اطلاع رسانی در مورد مسائل و مشکلات، نیازها و توانمندی های کودکان، تبلیغ حقوق و منافع کودکان در افکار عمومی جذب منابع مالی، همکاری های فکری و اجتماعی فعالیت می کنند که تهیه گزارش عملکرد و دستاوردهای خانه کودک و همچنین برگزاری نمایشگاه ها و مناسبت ها از مهمترین موارد تعریف شده در این برنامه است.
5. ایجاد کتابخانه ی کودک و نوجوان:
به منظور ارتقای سطح دانش و تشویق کتابخوانی اولین کتابخانه کودک و نوجوان در منطقه در سال 86 در خانه ی کودک افتتاح شد و برنامه هایی از قبیل امانت دادن کتاب، کتابخوانی گروهی ، دعوت از نویسندگان  کودک و نوجوان و برگزاری جشن تشویق فعالان کتابخانه و... را شامل می شود.   

خانه کودک ناصرخسرو

گزارشی از فعالیت های فوق برنامه خانه کودک ناصرخسرو

گزارش کلاس فوتبال
در تابستان 89 جهت برگزاری کلاس ورزشی فوتبال برای تعداد 60 نفر از پسران محلی برنامه ریزی شد. در دو گروه سنی از پسران ثبت نام به عمل آمد و 2 گروه 30 نفری از پسران8-13 سال و 14-18 سال برای فوتبال تشکیل شد. در همین راستا ابتدا اقدام به جذب مربی حرفه ای فوتبال از یکی از تیم های مطرح تهرانی (راه آهن) کردیم. در مرحله بعد نیز لیست وسایل مورد نیاز به کمک یکی از حامیان مالی انجمن تهیه شد.
افراد ثبت نام شده هر دو گروه روزهای زوج از ساعت 7-10 به طور منظم در کلاس ها شرکت و به صورت تئوری و عملی مهارتها و تکنیک های ورزش فوتبال را فرا گرفتند.
در پایان فصل تابستان و با اتمام دوره آموزشی ورزش فوتبال تعداد 20 نفر از پسران که فراگیری دوره عملی و تئوریک را با نتایج بهتری به اتمام رسانده بودند در آزمون ورودی تیم راه آهن شرکت کردند و 3 نفر از آنها در تیم نوجوانان راه آهن پذیرفته شدند که هم اکنون نیز به صورت حرفه ای تمرینات باشگاه را دنبال میکنند.
در طول سال تحصیلی نیز کلاسها با زمان کمتر و تعداد کمتری از نوجوانان، با همکاری مربیان داوطلب کماکان برقرار بود. تیم فوتبال خانه کودک ناصرخسرو در طول سال تعداد 4 بازی دوستانه با تیم های محلی و تیم فوتبال خانه کودک ناصرخسرو انجام داد که در همه آنها نیز با نتایج قابل قبولی به پیروزی رسیدند.
درحال حاضر با توجه به مستعد بودن و استقبال بسیار زیاد تعدادی از نوجوانان منطقه به این رشته ورزشی، مربی تیم در پی مذاکراتی که با مسئولین مربوطه داشته اند، اقدام به ثبت تیم ناصرخسرو به عنوان تیم رسمی فوتبال نموده اند. برای انجام این امر اقداماتی جهت بیمه اعضای تیم و ... پیش نیاز است که در حال انجام می باشد.

نیازهای فعلی تیم:
- توپ فوتبال استاندارد
- کفش ورزشی برای بازیکنان
- گرمکن و لباس ست ورزشی
- هزینه بیمه ورزشی بازیکنان تیم

دوره شنا آموزشی ویژه دختران
در خرداد ماه 1390 ، با هدف جذب هر چه بیشتر دختران محله و حضور بیشتر آنها در برنامه های ورزشی و تفریحی، طرح دوره آموزشی شنا برای تعداد 30 نفر از دختران 11 تا 18 سال را تهیه و پس از تامین اعتبار توسط حامیان مالی انجمن حمایت از حقوق کودکان اجرا شد.
خانه کودک ناصرخسرو جهت استمرار حضور این دختران در خانه کودک و بهره مندی از سایر کلاسهای مجموعه یک پکیج آموزشی برنامه ریزی کرد. در این طرح دختران بطور مستمر و مداوم روزهای زوج در نوبت صبح را با برنامه های در نظر گرفته شده از طرف این مجموعه می گذرانند. کلاسهای برنامه ریزی شده برای این گروه سنی از دختران: مهارتهای زندگی، بهداشت بلوغ، مهارتهای حرکتی (باله) و حقوق کودک می باشد. و در نوبت بعد از ظهر نیز جهت آموزش شنا به مجموعه ورزشی ادیب اعزام می شوند.
محل برگزاری دوره آموزشی شنا، مجموعه ورزشی ادیب (واقع در خیابان ری، خیابان ادیب) می باشد. بعد از ثبت نام تعداد مشخص شده بر اساس طرح ارائه شده، این تعداد از دختران به طور مرتب، 3 روز در هفته (روزهای زوج ) از ساعت 1_3 در کلاس آموزشی حاضر شدند و در حال حاضر جلسات پایانی این دوره آموزشی را میگذرانند.
خانه کودک ناصرخسرو در نظر دارد جهت تشویق و تکمیل آموزش شرکت کنندگان در این دوره، همین تعداد را در ماه آینده جهت دوره آموزش شنا (مقدماتی 2) ثبت نام و معرفی نماید.

دوره آرایشگری
در مهر ماه سال 1389در راستای طرح توانمند سازی و کارآفرینی برای دختران تحت پوشش خانه کودک ناصرخسرو، تعداد 15 نفر از دختران علاقمند به فراگیری حرفه آرایشگری توسط خانه کودک ناصرخسرو شناسایی شدند. پس ازتامین هزینه طرح توسط حامیان مالی انجمن حمایت از حقوق کودک و خانه کودک ناصرخسرو، برای گذراندن این دوره در یکی از آرایشگاههای تحت نظر سازمان فنی و حرفه ای ثبت نام و طی یک دوره 6 ماهه آموزشهای مربوط به آرایش و پیرایش را به صورت تئوری و عملی دیدند.
در آغاز اردیبهشت ماه سال 1390 کلیه این تعداد از مهارت جویان در امتحان تئوری آرایشگری که از طرف سازمان فنی و حرفه ای برگزار گردید شرکت کردند و تعداد 12 نفر از آنها با کسب حدنصاب نمره آزمون کتبی تئوری این مرحله را با موفقیت به پایان رساندند.
در اواسط اردیبهشت ماه سال 90 نیز کلیه دخترانی که در مرحله اول آزمون شرکت کرده بودند و آن را با موفقیت گذرانده بودند، در امتحان عملی سازمان فنی و حرفه ای شرکت کردند و همه این 12 نفر در این آزمون پذیرفته شدند.
در حال حاضر 3 نفر از این گروه جذب بازار کار در همین حوزه شده اند و سایر هنرآموزان هم پس از دریافت مدارک رسمی فنی و حرفه ای در نظر دارند یک آرایشگاه محلی احداث کنند و به صورت گروهی و مشارکتی مشغول به کار شوند.
در پایان لازم به توضیح می باشد مدارک معتبر و رسمی فنی و حرفه ای این هنرجویان سه ماه پس از امتحان عملی آنها آماده می شود. که متعاقبا یک نسخه کپی آن به حضورتان تقدیم می گردد.  

منبع: انجمن حمایت از حقوق کودکان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد