کودک یار

معرفی بهترین ها برای کودکان

کودک یار

معرفی بهترین ها برای کودکان

معرفی: «جیره‌ی کتاب»‌هایی که پیش از بزرگ شدن باید خواند

جیره کتاب ویژه نوجوان

ایبنا نوجوان: 

کلی وقت گذاشته‌اید و تا کتاب‌فروشی یا کتاب‌خانه رفته‌اید و در مقابل قفسه‌های متعدد کتاب متحیر مانده‌اید که چه کتابی را برای خواندن انتخاب کنید؛ شاید هم کتابی را بردارید و از خواندنش راضی باشید یا برعکس اصلاً از آن خوشتان نیاید. تجربیات این چنینی نشان می‌دهد که انتخاب کتاب به آن راحتی که تصور می‌شود نیست! 

نویسندگان، مترجمان، فعالان کتاب‌خوانی و مدیران سایت‌ها و کتاب‌فروشی‌های معتبر از جمله افرادی هستند که می‌توانند نوجوانان را در انتخاب کتاب مناسب یاری کنند. ایبنا نوجوان گفت‌وگوهایی با صاحب‌نظران عرصه‌ی کتاب ترتیب داده است که کمک می‌کند با معیارهای انتخاب و مطالعه کتاب آشنا شوید.
 
مانی شهریر نخستین کسی است که به سراغش رفتیم. او هم‌زمان با شروع پرونده‌ی ما فهرستی از «کتاب‌هایی که پیش از بزرگ شدن باید خواند» را در سایت «جیره‌ی کتاب» قرار داد و همین بهانه‌ای شد تا او درباره ملاکش برای انتخاب کتاب‌های سایت و این فهرست ویژه بگوید. 

مدیر سایت «جیره‌ی کتاب» درباره فرایند انتخاب و معرفی کتاب‌ در سایتش گفت: «راستش را بخواهید من از دریچه‌ی چشم یک آدم بزرگ برای بچه‌ها کتاب انتخاب می‌کنم. یعنی در بازار کتاب گشت و گذاری می‌کنم و کتاب‌هایی را انتخاب می‌کنم که توجهم را جلب کرده‌اند.» 

او افزود: «بعضی از کتاب‌ها را به خاطر سروصدایی که به پا کرده‌اند، نام و سایر آثار نویسندگان‌شان و یا گاه به خاطر طراحی جلدشان انتخاب کرده‌ام. گاهی وقت‌ها هم کتاب‌هایی را می‌بینم که در نوجوانی خوانده‌ام و بعد از مدت‌ها بازچاپ شده‌اند و دلم میخواهد نوجوانان نسل جدید هم این آثار را بخوانند.» 

شهریر درباره‌ی فهرست«کتاب‌هایی که پیش از بزرگ شدن باید خواند» توضیح داد: «این فهرست شامل 1001 کتاب است که گروهی از «اهل فن» آن‌ها را از میان کتاب‌های مشهور و مهم ادبیات کودک و نوجوان انتخاب کرده‌اند. این فهرست، هم بصورت یک کتاب منتشر شده و هم نام و مشخصات کتاب‌ها روی اینترنت در اختیار علاقمندان است. البته توضیحاتی که در نسخه‌ی کاغذی برای هریک از 1001 کتاب آمده بسیار مفصل‌تر از اطلاعات نسخه‌ی اینترنتی است.» 

او اضافه کرد: «از میان این فهرست، آن کتاب‌هایی را که تاکنون به فارسی ترجمه شده‌اند و نوجوانان امکان خریدن و خواندن آنها را دارند معرفی کرده‌ام؛ این کتاب‌ها حدود 30 درصد از این فهرست را تشکیل می‌دهند. بیشتر این کتاب‌ها در طول سالیان مختلف جوایزی را به دست آورده‌اند یا سازمان‌های معتبر مثل انجمن‌های کتابداران کشورهای مختلف آن‌ها را به عنوان کتاب‌های مناسب برای نوجوانان معرفی کرده‌اند.» 

این فعال کتاب‌خوانی برنامه‌ای هم برای معرفی برترین‌‌ کتاب‌های فارسی دارد. او دراین‌باره توضیح داد: «قصد دارم با اجرای یک نظرخواهی از راه سایت «جیره‌ی کتاب» بهترین‌های آثار فارسی را به انتخاب مخاطبان انتخاب و به سایر مخاطبان معرفی کنم.» 

شهریر درباره‌ی ویژگی فهرست کتاب‌های منتخب اظهار کرد: «فهرست اصلی به ترتیب گروه سنی (که کتاب‌ها برای‌شان مناسب است) تنظیم شده و در هر گروه سنی کتاب‌های آن گروه به ترتیب تاریخ انتشار آورده شده‌اند. در فهرست «جیره‌‌ی کتاب» گروه‌بندی سنی فهرست اصلی را کمی دست‌کاری کرده‌ام. به همین خاطر هم فعلا ترتیب تاریخی در هر گروه سنی کمی بهم ریخته است. امیدوارم در پایان کار کتاب‌های هر گروه سنی را به ترتیب تاریخ مرتب کنم.» 

فهرست «کتاب‌هایی که پیش از بزرگ شدن باید خواند» را می‌توانید با مراجعه به
سایت «جیره‌ی کتاب» پیدا کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد